Shadow

Picie kawy w ciąży – czy można, a jeśli tak, to ile?

Coffee cup of pregnant woman on white background.

Temat picia kawy w ciąży nadal wywołuje wiele wątpliwości. Czy można? W jakiej formie? Jeśli tak, to czy istnieje „bezpieczna” dawka? Zapoznaj się z różnymi punktami widzenia i miej pełną świadomość, jak mała czarna działa na organizm ciężarnej.

Wprowadź zmiany…

Większość ekspertów zgadza się co do twierdzenia, iż z picia kawy w ciąży nie trzeba wcale rezygnować… Warunek jest tylko jeden – miejsce w kuchennej szafce, które zajmował do tej pory słoik z kawą naturalną albo rozpuszczalną, przejmie specjalny suplement diety – kawa zbożowa dla ciężarnych. Ważne, abyś wprowadziła tę zmianę, bo aromatyczny napój przepełniony kofeiną, która jest zabroniona w stanie błogosławionym, źle wpływa na zdrowie Twojej pociechy. Kawa działa moczopędnie, a przy tym powoduje wypłukiwanie magnezu i wapnia. Zwróć uwagę, że oprócz aromatycznej małej czarnej, kofeinę zawierają również inne produkty, takie jak lody o smaku kawy (kubeczek to ok. 58 mg), napój energetyzujący (ok. 67 mg), kubek gorącej czekolady (ok. 8 mg), cola (350 ml – ok. 46 mg).(1)

…a z kofeiny zrezygnuj

Należy jeszcze raz postawić sprawę jasno i radykalnie: z przyjmowania kofeiny w ciąży należy zrezygnować. Badania udowadniają, że spożywanie dużej ilości kofeiny (ponad 300 mg dziennie) utrudnia poród (1), inne nasuwają z kolei wnioski, że kobiety przyjmujące ponad 200 mg kofeiny dziennie zagrożone są dwukrotnie większym niż kawowe abstynentki ryzykiem poronienia (badanie American Journal of Obstetrics and Gynecology) (2). Jedno jest pewne: gdy wypijasz filiżankę kawy, kofeina dociera do Twojego dziecka przez łożysko, a organizm z niewykształconym w pełni metabolizmem nie potrafi jeszcze odpowiednio jej przetworzyć. Wiedząc, że skutki picia kawy w ciąży są tak naprawdę trudne do przewidzenia, należy z niej w ogóle zrezygnować. Po co narażać dziecko, skoro można znaleźć jej doskonałe zamienniki?

Co zamiast picia kawy w ciąży?

Kawa pobudza organizm do aktywności i czujności, a przy tym zwiększa ciśnienie tętnicze, rozszerza naczynia krwionośne i powoduje szybsze bicie serca. Każda ilość kofeiny (przyjmowanej zwłaszcza w późnym okresie ciąży) jest w stanie rozregulować dzienny tryb snu i aktywności dziecka (3). Według zasady „lepiej dmuchać na zimne”, warto zastanowić się nad odnalezieniem własnego ekwiwalentu kawy na te 9 miesięcy. W pewnym stopniu „prawdziwą” zastąpić może zbożowa kawa bezkofeinowa – w aptece dobrze zapytać o tę z witaminami. Źródłem smakowych doznań może być z kolei herbata z mlekiem i rozmaitymi przyprawami (np. wanilią czy kardamonem). Kto wie, być może po ciąży, porodzie i okresie karmienia uda Ci się wyeliminować spożywanie dużych ilości kofeiny na stałe?

1. Caffeine and Pregnancy, Organization of Teratology Information Specialists

2. Caffeine during pregnancy [w:] www.babycenter.com, dostęp: 24.04.2015

3. Caffeine intake during pregnancy, American Pregnancy Association

Przeczytaj także

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.