Shadow

Dzień Gumy do Żucia: mała przekąska z wielką historią

Guma do żucia towarzyszy ludziom od wieków, ewoluując pod względem formy i funkcji. Już 7 tysięcy lat temu mieszkańcy północnej Europy sięgali po brzozową żywicę, by odświeżyć oddech. Ponad 130 lat temu w Stanach Zjednoczonych popularność zdobyły pierwsze miętowe gumy w formie listków. Dziś guma do żucia to nie tylko sposób na orzeźwienie, lecz także globalny fenomen oraz nieodłączny element popkultury. Nic więc dziwnego, że produkt doczekał się swojego święta, które przypada 30 września.

Produkcja gumy rozpoczęła się w 1892 roku, kiedy William Wrigley Jr., młody przedsiębiorca z Chicago, chciał za jej pomocą zachęcić pośredników do… zakupu proszku do pieczenia. Pierwsze gumy do żucia sprzedawał pod marką Juicy Fruit®, ale to dodatek mięty pieprzowej w gumach Wrigley’s Spearmint® sprawił, że coraz więcej ludzi zaczęło po nie sięgać. Wkrótce Wrigley odkrył, że sprzedaż gumy do żucia jest łatwiejsza i bardziej opłacalna niż sprzedaż proszku do pieczenia i w 1903 roku rozpoczął jej masową produkcję.

Zaledwie pięć lat później roczna wartość sprzedaży wyniosła ponad milion dolarów. W 1914 roku z entuzjazmem przyjęto markę Doublemint®, opisywaną jako produkt „o podwójnej mocy miętowego smaku”.

W 1925 roku, gdy William Wrigley przekazał stery swojemu synowi Philipowi, firma posiadała już fabryki w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Australii1. W tym okresie stała się jednym z największych reklamodawców w Stanach Zjednoczonych, wykorzystując rosnącą popularność radia.

Popularność wśród żołnierzy i kosmonautów

Podczas II wojny światowej, z powodu racjonowania surowców, firma Wrigley postanowiła wycofać swoje produkty z rynku i całą produkcję przeznaczyć na potrzeby żołnierzy.
W swoich racjach żywnościowych otrzymywali oni po dwa kawałki gumy, które szybko zdobyły ich uznanie dzięki orzeźwiającym właściwościom2.

W 1944 na amerykańskim rynku powstała marka Orbit®, a po wojnie gumy do żucia zyskały popularność na całym świecie.

W 1965 roku guma do żucia trafiła na pokład amerykańskiego statku kosmicznego Gemini 4, a obecnie stanowi element suchej racji żywnościowej astronautów na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), gdzie pomaga w walce z problemami stomatologicznymi wynikającymi ze zmniejszonego wydzielania śliny w warunkach nieważkości3.

Od muzyki poprzez film

Z biegiem lat żucie gumy stało się symbolem luzu i wolności, a moda na nią utrwaliła się,
o czym świadczą nie tylko rosnące wyniki sprzedaży, ale też obecność w kulturze masowej. Elle Fitzgerald już w 1939 roku wykonała piosenkę „Chew chew chew”, która zyskała liczne aranżacje. Od lat 50. XX wieku z gumą pojawiał się słynny amant filmowy James Dean czy Frank Lloyd Wright – jeden z najważniejszych projektantów ubiegłego stulecia. Z żuciem gumy byli kojarzeni także John Lennon czy Andy Warhol.

Guma stała się też popularnym motywem wykorzystywanym w literaturze i kinomatografii. Violet Beauregarde – postać z książek i filmów „Charlie i Fabryka Czekolady” była znana ze swojej obsesji na punkcie gumy. Sceny żucia gumy przez Cher (Alicia Silverstone)
w „Słodkich zmartwieniach” czy bohaterkę teledysku do Beauty School Dropout z musicalu „Grease” przeszły do historii popkultury. Motyw żucia gumy obecny jest w też sesjach zdjęciowych z udziałem gwiazd takich jak Britney Spears, Beyonce, Shakira, Billie Eilish czy Harry Styles.

Od orzeźwienia do wparcia chwili dla siebie

Gdy William Wrigley Jr. wprowadzał gumę na rynek, nie przypuszczał, że stanie się ona sprzymierzeńcem w profilaktyce próchnicy. Obecnie Światowa Federacja Dentystyczna (FDI) oraz 20 krajowych towarzystw stomatologicznych, w tym Polskie Towarzystwo Stomatologiczne i Polskie Towarzystwo Stomatologii Dziecięcej, uznają korzyści płynące ze stosowania bezcukrowej gumy dla zdrowia jamy ustnej, która zwiększa wydzielanie śliny, pomagając usunąć resztki jedzenia oraz utrzymując odpowiednie pH w jamie ustnej4.

Dziś marka Orbit® pokazuje, że bezcukrowa guma może być nie tylko orzeźwiającą przekąską, lecz także towarzyszem chwili dla siebie czy codziennych aktywności. Szczególnie dobrze widać to wśród nastolatków, którzy sięgają po gumę nawet trzykrotnie częściej niż trzydziestolatkowie5. Młodzi lubią żuć gumę podczas nauki, a także podczas takich czynności jak granie w gry, słuchanie muzyki, rozmowy telefoniczne czy pisanie SMS-ów6. To dowód na to, że mimo długiej historii, guma wciąż nie traci na popularności.

O firmie Mars, Incorporated

Mars Incorporated to prywatna firma rodzinna z ponad stuletnią tradycją, która produkuje znane i lubiane przez naszych konsumentów produkty: wyroby czekoladowe (m.in. MARS®, M&M’S®, SNICKERS®, TWIX®), gumy do żucia i miętusy (ORBIT®, WINTERFRESH®, AIRWAVES®) oraz jedzenie dla zwierząt (PEDIGREE®, CHAPPI®, ROYAL CANIN®, SHEBA®, WHISKAS®, PERFECT FIT®). Obecnie w 80 krajach na całym świecie Mars, Inc. zatrudnia ponad 150 000 pełnych entuzjazmu Współpracowników, których łączy i którym przyświeca Pięć Zasad. Każda z nich – Jakość, Odpowiedzialność, Wzajemność, Wydajność i Wolność – inspiruje w codziennej pracy. Wszystkich Współpracowników łączy również przekonanie, że świat, jakiego pragniemy jutro, zaczyna się od tego, jak prowadzimy nasz biznes dzisiaj.

Więcej informacji o firmie Mars publikujemy na stronie www.mars.com

1 https://www.mars.com/about/history
2 https://www.mars.com/about/history.
3 https://www.frontiersin.org/journals/physiology/articles/10.3389/fphys.2024.1406631/full
4 https://www.mars.com/news-and-stories/articles/mars-wrigley-celebrates-chewing-gum-anniversary
5 NPD Group/Circana User Consumption Diary (US).
6 Kantar Mars Snacking & Chewing Gum Demand Spaces 2023. ntar Mars Snacking & Chewing Gum Demand Spaces 2023.
Kantar Mars Snacking & Chewing Gum Demand Spaces 2023.

Przeczytaj także