Shadow

7 sposobów na bezsenność

Sen jest kluczowym elementem jeśli chcemy utrzymać nasz organizm w topowej formie- brak snu skutkuje długotrwałymi zmianami w sposobie pracy naszego ciała i prowadzi do poważnych powikłań. Jak zatem zaopatrzyć nasz organizm w odpowiednią dawkę snu? Co tracimy zarywając kolejną dawkę snu?

Spokojny sen to ważny element naszego samopoczucia. Jego brak objawia się spóźnionym refleksem i problemem z koncentracją. Możesz to bagatelizować, ale zauważ ile jest warta sekunda podczas wypadku na drodze? Nie wspominamy już, że braki w śnie nierzadko prowadzą do depresji, chorób serca czy nadciśnienia- a to dopiero początek listy! Jeśli miewasz problemy ze snem, sprawdź kilka tricków jak wrócić na dobrą drogę snu.

1. Ważne są szczegóły

W naszej sypialni warto zadbać o właściwą temperaturą, czyli w okolicy 19-21 stopni Celsjusza. Przed samym snem przewietrz jeszcze cały pokój, wyłącz monitor, ogranicz źródła światła- w skrócie przygotuj swój pokój. Jeśli mieszkasz na ruchliwej ulicy ważne jest by odciąć się od dźwięków zewnątrz- jeśli masz taką możliwość wybierz pokój umieszczony jak najdalej źródła szumu.

2. Sen na zawołanie?

Jeśli leżysz w łóżku już kolejną godzinę a snu jak nie było tak nie ma- nie ma co leżeć. Jedyne czego nie powinieneś robić to ślepa wędrówka do lodówki- to tylko bardziej pobudzi Twój organizm. Zamiast wieczornej przekąski wybierz książkę, najlepiej taką, która Cię nudzi i wiesz, że po 4 akapicie oczy same zaczną się zamykać.

3. Wysiłek fizyczny!

Bardzo często na terapiach leczenia bezsenności używa się zmożonego wysiłku fizycznego. Już sam pół godzinny spacer lub piętnastominutowa przebieżka zapewni Twojemu organizmowi zwiększoną dawkę tlenu. Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzać z wysiłkiem. Postaw na coś lekkiego, większe ćwiczenia zostaw na minimum godzinę- dwie godziny przed snem.

4. Kofeina?

Najczęściej w śnie przeszkadzają nam… nasze nawyki. Nie chodzi tu o nawyki typu pisanie czarnym długopisem czy żucie gumy co 3 i pół godziny- chodzi przykładowo o picie kawy w zbyt późnych porach. Wszędzie liczy się umiar. Mówimy tu o wszystkich używkach- lampka wina nie przeszkodzi Ci w zaśnięciu ale 2 butelki zdecydowanie pomocne tutaj nie będą. Na samą jakość snu ma też wpływ ostatni posiłek- postaw na coś lekkiego, co nie pozostawi Cię w stu procentach sytym.

5. Ziołowe herbatki

Jeśli kolejny już raz przeglądasz tabletki nasenne- daj jeszcze szansę herbatce! Nie masz pojęcia ile dobrego może Ci dać gorący napar z melisy! Smak nie będzie najlepszy, ale to kwestia przyzwyczajenia. Często miesza się też melisę z suszonymi owocami lub miodem właśnie dla polepszenia smaku. Świetnie też sprawdza się napar z dziurawca, który uspokaja nasz organizm. Osoby cierpiące na bezsenność często też posiadają lawendę lekarską, która oprócz bezsenności leczy także nerwicę.

6. Kąpiel na dobranoc

Warto też się zrelaksować przed samym snem- ciepła kąpiel z olejkami aromatycznymi czy solami. Już kilka minut w wannie rozluźni Twoje mięśnie i pomoże wprowadzić relaksacyjny nastrój. Dodatkowo dobrze jest włączyć muzykę w tle- tylko jedna zasada- nie może być za głośno!

7. Unikaj drzemek

Drzemka jest ok- póki trwa maksymalnie 20 minut. Dłuższa drzemka to wprowadzenie organizmu w stan głębokiego snu- dzięki temu roztrajamy naszą systematyczność, która jest niesamowicie ważna by utrzymać stałe godziny naszego snu.

Przeczytaj także

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.