Gdzie znaleźć eksperta? Najprościej w mediach — bez względu na to, jaki temat akurat mają na tapecie, zawsze wypowiada się w nich jakiś ekspert: od lotnictwa, dziur w drodze, wychowywania dzieci czy kredytów we frankach. Kim jest ekspert? Specjalistą w swojej dziedzinie. Czy Ty też możesz być ekspertem w wybranej przez siebie profesji? Jak najbardziej.
Ekspertem można zostać w każdej dziedzinie, niekoniecznie stricte naukowej. Jeśli planujesz być konsultantką kobiet poszukujących nowych i doskonałych kosmetyków,, nic nie stoi na przeszkodzie, by z biegiem czasu z konsultantki stać się EKSPERTKĄ Co więcej – aby osiągnąć status eksperta, nie potrzebujesz wcale długich miesięcy. Wystarczą dobre chęci i odpowiednie nastawienie.
3 rzeczy, których potrzebujesz, aby zostać ekspertem
Wiedza – najpierw trzeba być uczniem
Prawdziwy ekspert posiada ogromną wiedzę, dzięki której może nie tylko doradzać innym, ale też szkolić nowych adeptów w swojej dziedzinie. Oczywiście, wcześniej sam musiał być uczniem i mieć kogoś, kto wprowadzał go w tajniki swojej profesji. Jeśli chcesz zostać ekspertką od sprzedaży kosmetyków, musisz przygotować się na zdobywanie wiedzy, liczne szkolenia i zdobywanie kwalifikacji. Chodzi nie tylko o poznanie nowości kosmetycznych czy bogatej bazy produktów firmy kosmetycznej, ale też o umiejętności interpersonalne, sprzedażowe czy negocjacyjne. A prościej mówiąc – będziesz uczyć się, jak organizować pełne wartościowych dyskusji spotkania z klientami, jak te dyskusje prowadzić i w efekcie – jak skutecznie sprzedawać!
Doświadczenie – połączenie wiedzy z długą praktyką
Angielscy nomen omen eksperci pokusili się o podliczenie, ile czasu trzeba spędzić nad jakąś dziedziną, by móc zostać ekspertem. I wyszło im 10 tysięcy godzin. To sporo – ponad rok, przy założeniu, że nie będziesz potrzebować snu ani czasu wolnego. Jednak w praktyce czas ten może być dłuższy lub krótszy w zależności od tego, jaką branżą będziesz się zajmować. Sprzedaż kosmetyków z pewnością nie jest tak absorbująca jak budowa maszyn, można więc zdobyć doświadczenie na eksperckim poziomie w dużo krótszym czasie. Wiedzę można zdobywać dziś nie wstając nawet z fotela. Wiele firm i internetowych witryn doradczych oferuje nie tylko szkolenia stacjonarne. Do wyboru masz cała gamę kursów internetowych, webinariów (seminaria w internecie), e-szkolenia. Jeżeli wolisz jeszcze prostszą formę zdobywania wiedzy – dostępną naprawdę o każdej godzinie – postaw na dostępne w internecie filmiki szkoleniowe. Znajdziesz je choćby na You Tube.
Pasja – kochaj to, co robisz
Osoby, które odniosły sukces w jakiejś dziedzinie często podkreślają, że po prostu kochają to, co robią. Bez tej pasji i zamiłowania nie byłyby w stanie osiągnąć tak wiele. To pasja daje motywację do działania, zagrzewa do walki. By być ekspertem i odnieść sukces, konieczna jest ciężka praca. Jeśli nie będziesz lubić tego, co robisz, szanse na sukces są raczej marne.
Jeśli połączysz ze sobą wszystkie trzy czynniki i wykorzystasz je w swojej pracy konsultantki, po pewnym czasie z początkującej adeptki staniesz się ekspertką. Będziesz miała ogromną wiedzę na temat kosmetyków, swoich klientek i samej sprzedaży. Będziesz potrafiła wychodzić naprzeciw oczekiwaniom klientek i umiejętnie odczytywać ich potrzeby. Staniesz się specjalistką w swojej dziedzinie, wprowadzającą w tajniki sprzedaży młodsze stażem koleżanki.
Status eksperta łatwo jest stracić
Niestety, bycie ekspertem nigdy nie jest nam dane raz na zawsze. Nawet wybitny specjalista, który nie aktualizuje swojej wiedzy i nie dokształca się, może po pewnym czasie wypaść z obiegu i stać się byłym ekspertem. Nie inaczej jest w przypadku sprzedaży kosmetyków. Świetna, doświadczona konsultantka po prostu musi stale się dokształcać, zdobywać wiedzę na temat nowości nie tylko produktowych, ale też związanych z polityką firmy. Nie da się bazować jedynie na sprawdzonej grupie stałych klientów — oni nie są raz na zawsze przypisani do konkretnej konsultantki. Jeśli pojawi się w ich środowisku osoba z większą wiedzą i bardziej zaangażowana, z pewnością przynajmniej część klientek zacznie robić zakupy właśnie u niej. Bo kto nie rozwija się i nie zdobywa nowej wiedzy, w rzeczywistości robi dwa kroki do tyłu.
Myślisz, że w swojej dziedzinie wiesz już wszystko? Niestety, nie jesteś ekspertem. Dobry ekspert doskonale zdaje sobie sprawę nie tylko z tego, co już wie, ale też z tego, czego jeszcze powinien się nauczyć. Ciągłe dążenie do doskonałości, poszerzanie wiedzy, szlifowanie talentu — to wszystko jest konieczne, by być specjalistą nie tylko dobrym, ale też cenionym przez innych ludzi.
Najlepsza miara – realne wyniki
Jacy eksperci są najbardziej cenieni? Tacy, którzy mają osiągnięcia w swojej dziedzinie — liczy się szczególnie praktyka i doświadczenie, a niekoniecznie teoria. W przypadku sprzedaży kosmetyków takie osiągnięcia łatwo jest obiektywnie ocenić. Dobra, doświadczona konsultantka ma stałe grono wiernych klientów, co miesiąc zbiera zamówienia na wysoką kwotę, stale poszukuje nowych klientek, potrafi prowadzić profesjonalne rozmowy sprzedażowe. Po prostu — ma realne wyniki. To jest ekspertka, która może spokojnie szkolić inne konsultantki. A zdziwisz się, ile radości, satysfakcji i nowych wiadomości daje dzielenie się swoją wiedzą i pasją. szkolić początkujące konsultantki. Nawet wtedy, gdy nie jest najstarsza ani wiekiem, ani stażem.