vegetables-760860_1280

Nie od dziś wiadomo, że do prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzebujemy witamin i minerałów, które powinny być codziennie dostarczane wraz z pożywieniem.

Choć w szkole każdy z nas uczył się o witaminach i minerałach, które są niezbędne w naszej diecie, to jednak ta wiedza pozostała tylko u niewielu z nas. Czy zatem dokładnie musimy pamiętać i skrupulatnie zapisywać, jakich witamin właśnie dostarczyliśmy a jakich nie?

Oczywiście ani nie musimy mieć książkowej wiedzy ani też skrupulatnie zapisywać podawanych witamin. Musimy natomiast pamiętać o zdrowej i zbilansowanej diecie, a wówczas na pewno nie zabraknie nam żadnych witamin i minerałów.

Niestety w obecnych czasach żyjemy szybko i regularnie spożywamy gotowe posiłki, wysoko przetworzone i monotonne. Nie zawierają one witamin, gdyż są smażone, gotowane i konserwowane. Niby jemy, ale nie odżywiamy prawidłowo organizmu. Nawet pokuszę się tutaj o stwierdzenie, że trujemy, gdyż dostarczamy mnóstwa konserwantów i chemii, które zaburzają pracę naszego organizmu i doprowadzają do chorób cywilizacyjnych.

Dietetycy zgodnie twierdzą, że nasza dieta powinna składać się codziennie z wszystkich grup pokarmowych, czyli nie może zabraknąć: warzyw, owoców, kasz, nabiału, zdrowych tłuszczy, ryb i chudego mięsa. Wszystko w rozsądnych ilościach i z przewagą tych pierwszych, które jak najczęściej powinny być podawane na surowo, bez zbędnego przetwarzania. Istotną rolę w naszym pożywieniu powinny odgrywać również przekąski, ale nie takie sztuczne jak cukierki czy chipsy, ale zdrowe orzechy, pestki słonecznika i dyni. Dostarczają one mnóstwa witamin i minerałów i idealnie sprawdzają się, jako przekąska pomiędzy głównymi daniami. Warto powrócić do zdrowych sposobów gotowania naszych babć, które dodawały do potrwa mnóstwa świeżych ziół, które hodowały we własnych ogródkach lub na okiennych parapetach. Pamiętajmy również o zastosowaniu ziół do sporządzania napojów i tutaj niezastąpiona jest melisa, rumianek, mięta, bratek czy lawenda.

Jeżeli pomimo zdrowej diety spostrzeżemy, że organizm wysyła jakieś niepokojące sygnały, które mogą świadczyć o niedoborze witamin, to oczywiście trzeba udać się do lekarza i rozpocząć sztuczną suplementację. Najczęściej brak witamin objawia się wypryskami na twarzy, wypadaniem włosów, kruchymi paznokciami, bólami mięśniowymi i kłopotami z cerą.

Podobne wpisy:

Wybrane dla Ciebie

Za dzieckiem w wieku szkolnym trudno jest nadążyć. Często sami rodzice są zaskoczeni, że ich latorośl tak szybko rośnie, tak