Shadow

Przed zimą zadbaj o siebie z jogą!

joga

Zima zbliża się coraz większymi krokami, a koniec jesieni przynosi niskie temperatury. Odczuwamy brak energii, spada nasza odporność i miewamy coraz większe problemy z koncentracją. Jak walczyć z jesienno-zimowymi schorzeniami? Z pomocą przychodzi joga!

Joga – remedium na wszystko

Jesienią i zimą, gdy pogoda za oknem nie zachęca do porannego wstawania, nasza odporność spada co jest bezpośrednią przyczyną łapania różnych infekcji. Nasz organizm nie jest w stanie bronić się przed atakującymi go wirusami i bakteriami, przez co częściej przegrywamy z przeziębieniami lub grypą. Nasz układ immunologiczny słabnie dodatkowo wtedy, gdy jesteśmy często narażeni na stres lub prowadzimy niezdrowy tryb życia (brak zbilansowanej diety i aktywności fizycznej).

W jaki sposób joga może pomóc nam w obronie przed jesienno-zimowym przeziębieniem? Otóż joga jest jedną z form aktywności fizycznej, a podczas uprawiania sportu nasz organizm wytwarza neurohormony wspierające nasz układ odpornościowy. Wykonując szereg asan rozluźniamy nasze mięśnie i, co w tym przypadku bardzo ważne, kontrolujemy oddech jednocześnie uspokajając się i niwelując objawy stresu. Wpływ jogi na biologiczne procesy zachodzące w naszym organizmie został naukowo potwierdzony i okazuje się, że częsta praktyka tej wschodniej sztuki ma także wpływ na nasze geny, a wzrost odporności u osób trenujących był zauważalny i długotrwały.

Jak zacząć przygodę z jogą?

Pogoda nie zachęca do opuszczania ciepłych czterech kątów, ale jogę na szczęście można praktykować również w zaciszu własnego domu. Mimo wszystko jednak, przed indywidualnymi treningami, pierwsze kroki warto stawiać pod okiem trenerów pracujących w jednej ze szkół jogi. Wykwalifikowany nauczyciel pomoże nie tylko dostosować trening do naszych potrzeb, ale także od razu będzie niwelować błędy i poprawiać naszą technikę.

Aby nie zrazić się do jogi, warto także pamiętać o kilku podstawowych zasadach dotyczących przygotowania do treningu. Ważne, aby nie rozpoczynać go w czasie krótszym niż 2 godziny od ostatniego posiłku, a przed samymi ćwiczeniami pozbyć się wszelkich zbędnych rozpraszaczy – wyciszyć telefon komórkowy lub wyłączyć tv. Istotny jest także strój, w którym będziemy trenować – koniecznie na tyle swobodny, by nie ograniczał ruchu i przepływu krwi, a jednocześnie na tyle wygodny, by nie było ryzyka „zaplątania się” w nadmierną ilość materiału.

Przed pierwszym treningiem warto rozejrzeć się za odpowiednią szkołą. Taką, która jest świetnie wyposażona i oferuje elastyczny grafik zajęć, jak np. Szkoła Joga Sztuka Życia prowadzona przez Justynę Wojciechowską (www.jogasztukazycia.pl). Przestrzenne i przewiewne sale zapewnią uczucie komfortu szczególnie początkującym, którzy jeszcze nie do końca odnajdują się w trenującej od jakiegoś czasu grupie. Świetnie, jeśli szkoła posiada też wspomniane już wyposażenie – maty, akcesoria dodatkowe takie, jak szarfy i taśmy czy drabinki, które będą pomocą dla nowicjuszy, którzy chcą spróbować trudniejszych asanów wymagających nieco więcej sprawności fizycznej.

Przeczytaj także

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.