Shadow

Opuchnięte nogi – jak sobie z nimi radzić?

opuchniete-nogi

Najczęściej dokuczają po pracy, nie pozwalają na wypoczynek i przy tym także obniżają komfort życia. Problemy z ociężałymi i opuchniętymi nogami dotyczą coraz większej liczby Polek. Czy są jakieś skuteczne sposoby, aby sobie z nimi poradzić?

Uczucie ciężkich nóg, a także ich obrzęki oraz opuchnięcia mogą być symptomem poważniejszych schorzeń, na przykład przewlekłej niewydolności żylnej (PNŻ) oraz żylaków. Dlatego wtedy, gdy pojawiają się częściej, warto zastanowić się nad zmianą swojego trybu życia, ponieważ to właśnie on ma duży wpływ na problem z krążeniem żylnym nóg.

Problem nawet połowy Polek

Według statystyk problem ociężałych i opuchniętych nóg dotyczy nawet połowy Polek – 47 proc. z nich skarży się na tego rodzaju dolegliwości, także nawracające. Są one na ogół zapowiedzią przewlekłej niewydolności żylnej, która polega na utrudnionym odpływie krwi z nóg do serca, czego oznaką dodatkowo są żylaki.

W szczególności problem PNŻ dotyczy kobiet dojrzałych, po 35. roku życia, ale chorują też coraz częściej kobiety młode, zwłaszcza te, które pracują w pozycji stojącej lub siedzącej. Długotrwałe przebywanie w takich pozycjach utrudnia odpływ krwi z nóg, co może uszkadzać zastawki żylne i powodować opuchnięcia, obrzęki, uczucie ciężkości nóg, a także widoczne naczynka krwionośne o niebieskawym zabarwieniu. Dodatkowo na problem wpływają czynniki genetyczne, zażywanie środków antykoncepcyjnych, ciąża, również otyłość, palenie papierosów, płaskostopie.

Jak poradzić sobie z objawami?

Najszybszym sposobem na ból kończyn oraz ciężkość, opuchnięcia i obrzęki jest stosowanie specjalnie przeznaczonych do tego celu środków. Najlepiej sprawdza się heparyna, która zwarta jest między innymi w żelu Lioton 1000. To związek zapobiegający zakrzepom, obrzękom i zapaleniom, który daje natychmiastową ulgę.

To jednak działanie objawowe, a dla najlepszych rezultatów trzeba często dokonać zmiany swojego trybu życia. Wskazana jest większa dawka ruchu, na przykład pływanie, spacery czy rower, także ruchu w pracy – krótkich przechadzek, napinania mięśni, zginania kolan, stawania na palcach. Dodatkowo także należy oduczyć się nawyku zakładania nogi na nogę, pamiętać o odpoczynku z nogami w górze, na przykład z podłożoną poduszką. Poza tym warto też pomyśleć o rzuceniu palenia, odchudzeniu się, częstszych masażach nóg. Należy dodatkowo unikać wysokich temperatur – przebywania na zewnątrz podczas upałów, sauny, depilacji gorącym woskiem, gorących kąpieli.

W razie przedłużających się problemów z bólem i obrzękiem nóg warto udać się do lekarza, który zleci dodatkowe badania. W skrajnych przypadkach, gdy pojawia się zakrzepica żył głębokich, konieczna jest interwencja chirurgiczna. Problemu nie warto zatem lekceważyć!

Przeczytaj także

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.