Za dzieckiem w wieku szkolnym trudno jest nadążyć. Często sami rodzice są zaskoczeni, że ich latorośl tak szybko rośnie, tak dużo wie, wciąż ma nowe pomysły, pytania i potrzeby. Aby umożliwić dziecku zdrowy rozwój, konieczne jest zapewnienie mu kompletu niezbędnych składników odżywczych. Przeczytaj poniższy tekst i dowiedz się, jakie witaminy dla dzieci w wieku szkolnym są szczególnie ważne i dlaczego.

Witaminy dla dzieci w wieku szkolnym – na dobrą odporność, mocne kości i sokoli wzrok

Organizm dziecka, które dynamicznie się rozwija, ma szczególne potrzeby. Układając jego jadłospis, postaraj się uwzględnić w nim jak najwięcej produktów bogatych w witaminy.

Witamina A

Jest szczególnie istotna dla prawidłowego funkcjonowania narządu wzroku i pomaga lepiej widzieć w ciemności. Ponadto aktywnie wspiera system odpornościowy. Do jej dobrych źródeł należą: wątróbka, ryby, słodkie ziemniaki, jarmuż, kapusta, czerwona papryka, marchewka, szpinak.(1)

Witamina E

To silny przeciwutleniacz, który zapobiega uszkodzeniom komórek i tkanek organizmu, chroni czerwone krwinki i działa przeciwzakrzepowo. Znajduje się w żółtkach jaj, orzechach, pestkach, olejach roślinnych (głównie słonecznikowym), pełnoziarnistych produktach zbożowych i zielonych warzywach liściastych.(2)

Witaminy z grupy B

W tej dużej rodzinie znajdują się witaminy: B1, B2, B6, B12, niacyna, kwas foliowy, biotyna, kwas pantotenowy. Witaminy te odgrywają ważną rolę w procesach metabolicznych, na przykład umożliwiają przyswajanie węglowodanów, co przekłada się pozytywnie na poziom energii. Oprócz tego wspierają układ nerwowy i biorą udział w tworzeniu czerwonych krwinek. Gdzie szukać witamin z grupy B? Kryją się w pełnoziarnistych produktach zbożowych (ciemnym pieczywie, makaronach, kaszach), rybach, owocach morza, mięsie, jajach, nabiale, zielonych warzywach liściastych oraz nasionach roślin strączkowych.(2)

Witamina C

Kwas askorbinowy wpływa korzystnie na kości, mięśnie, skórę, naczynia krwionośne, układ nerwowy, a na dodatek wspiera odporność, aby organizm mógł skuteczniej bronić się przed infekcjami. Jest cała lista powodów, dla których warto zadbać o odpowiednią podaż witaminy C w diecie dziecka. Jeśli w jego codziennym jadłospisie znajdzie się kilka porcji warzyw i owoców, nie powinno mu jej zabraknąć. Sporo kwasu askorbinowego kryje się w cytrusach, truskawkach, kiwi, pomidorach, brokułach, czerwonej papryce, pietruszce.(2,3)

Witamina D

To dzięki niej wapń prawidłowo wchłania się w organizmie. Witamina D jest ważna dla dzieci w każdym wieku ponieważ zapewnia prawidłowy  rozwój szkieletu przez cały okres wzrastania i wpływa korzystnie na stan zębów. Ponadto badania wykazały, że może zapobiegać rozwojowi niektórych chorób autoimmunologicznych, w tym cukrzycy typu 1. Organizm potrafi wytworzyć witaminę D pod wpływem promieni słonecznych. Dieta zapewnia ją w dużo mniejszym stopniu, a do najlepszych jej źródeł należą ryby, tran i żółtka jaj.(2,4)

Witamina K

Jej najbardziej znana funkcja to udział w procesach krzepnięcia krwi i zapobieganie krwawieniom. Witamina K kryje się głównie w zielonych warzywach liściastych, brokułach i nabiale.(2)

Dieta dziecka powinna zaspokoić jego zapotrzebowanie na wszystkie składniki odżywcze. Im bardziej zróżnicowane, tym mniejsze ryzyko deficytów. Jeśli dziecko jest niejadkiem lub nie przepada za sałatkami warzywnymi, owocami, rybami i innymi zdrowymi produktami, warto jak najwcześniej zaszczepić w nim zdrowe nawyki żywieniowe angażując malca do przygotowywania zdrowych potraw. Witaminy dla dzieci w wieku szkolnym zawarte są także w suplementach przeznaczonych dla tej grupy wiekowej. Pamiętaj, aby postawić na produkt dobrej jakości, a wybór najrozsądniej będzie skonsultować ze specjalistą. Odpowiednia dawka witamin to zdrowy rozwój, lepsza odporność i więcej energii, której dzieciom w tym wieku nie powinno zabraknąć.

 Bibligorafia:

  1. Arnarson A. 20 Foods That Are High in Vitamin A. https://www.healthline.com/nutrition/foods-high-in-vitamin-a Data dostępu: 20.06.2018
  2. Vitamins. https://kidshealth.org/en/kids/vitamin.html Data dostępu: 20.06.2018
  3. Radhakrishnan K. The Benefits of Vitamin C: Why Your Child Needs It. https://health.clevelandclinic.org/the-benefits-of-vitamin-c-why-your-child-needs-it/ Data dostępu: 20.06.2018
  4. Zdrojewicz Z. i wsp. Wpływ witaminy D na organizm człowieka. Med Rodz 2015; 2(18): 61-66

Podobne wpisy:

Wybrane dla Ciebie

Nie wszyscy rodzice podają swym dzieciom suplementy witaminowe, gdyż obawiają się, że dodatkowe środki zaszkodzą ich pociechom. Nie da się