Podczas procesu kupna samochodu nasuwa nam się wiele pytań. Co prawda otrzymujemy podstawowe informacje odnośnie stanu technicznego upatrzonego samochodu, ale mamy obawy czy są one prawdziwe. Wiele słyszy się o nieuczciwych sprzedawcach, którzy oszukują klientów, dlatego w wielu osobach budzi się obawa, że też mogą zostać oszukane, a szczególnie jeśli nie posiadają większej wiedzy odnośnie motoryzacji
Przede wszystkim należy sprawdzić lakier, do mierzenia grubości lakieru mamy specjalne przyrządy, które są łatwo dostępne w sklepie i dodatkowo nie są drogie. Warto jest zainwestować, żeby mieć pewność. Badane miejsce dobrze jest przetrzeć, żeby nie było brudne, ani zakurzone. Wynik, uważany za normę to jest 80-120 μm. Element dwukrotnie lakierowany będzie miał 170-190 μm. Pomiarom należy poddać każdy element w kilku miejscach, wnęki drzwiowe, kielichy zawieszenia i podłogę bagażnika.
Warto jest sprawdzić miejsca trudno dostępne, zobaczyć czy nie ma zmian w lakierze oraz czy nie dopada samochodu rdza. Dodatkowo warto sprawdzić odpryski na szybach i lekkość domykania maski, bagażnika, czy drzwi. Jeśli chcemy mieć pewność co do historii pojazdu, to możemy sobie to sprawdzić wg nr VIN. Dzięki niemu możemy sobie potwierdzić podane nam przez sprzedającego informacje i dodatkowo je zweryfikować. Możemy potwierdzić sobie nie tylko markę, typ i rok produkcji, a także model, przebieg, liczbę wypadków oraz napraw serwisowych. Informację taką możemy uzyskać w Agencji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Nadzoru Transportu
Przede wszystkim nie powinniśmy rzucać się na tzw. okazje. Każdą okazję warto jest sprawdzić, bo przecież po co sprzedawca miałby sprzedać samochód w super stanie w niskiej cenie. Dlatego nie powinniśmy ufać niskim przebiegom w starszych autach, ponieważ średnio każdy kierowca robi 15 – 20 tys. km rocznie, dlatego łatwo jest sobie obliczyć, czy oferowany przebieg jest realny.
Warto jest też zwrócić uwagę na książkę serwisową. Z niej też można się wiele dowiedzieć, a jeśli sprzedający jej nie posiada to mamy sygnał, że może być coś nie tak. Zawsze kiedy będzie nam się wydawać, że pojazd może nie być legalny, możemy udać się na komendę policji, gdzie nam to zostanie sprawdzone. Centralna Informacja o Zastawach Rejestrowych udzieli nam informacji, czy pojazd nie ma współwłaścicieli i czy nie jest obciążony jako zastaw, a w przypadku zakupu samochodu w komisie, wiarygodność każdego komisu możemy sprawdzić w Krajowym Rejestrze Sądowym.
Wiele osób nie korzysta z przywilejów, które posiada podczas sprawdzania samochodu. Przede wszystkim warto skorzystać z jazdy próbnej, warto pytać sprzedającego o każdą kwestię, sprawdzić miernikiem lakier, a nawet zabrać samochód na przegląd. Do tego wszystkiego kupujący ma prawo, a wiele z nas z niego nie korzysta. Pojawiają się komisy, które to wszystko zapewniają. Przykładowo komis samochodowy Racibórz – AutoStein udostępnia pomiar miernikiem lakieru oraz badanie w stacji diagnostycznej. Pojawia się dużo takich komisów, dlatego może warto zaczynać poszukiwania samochodu w takich miejscach.