W przypadku kariery technicznej stworzenie osobistej marki jest bardzo trudne. Marka to nie tylko styl, który Cię charakteryzuje, nie logo czy kolory, którymi się posługujemy. Owszem na tej podstawie także ludzie wyrabiają sobie opinię na Twój temat. Jednak osobista marka jest podstawą jeśli chcemy zaistnieć na rynku.
Nasza marka jest istotnym elementem podczas budowania udanej kariery. Ma ona znaczenie tylko w dziedzinie technologicznej, ale także podczas budowaniu kontaktów z innymi ludźmi.
Budowanie marki opiera się nie tylko na budowaniu relacji z najbliższymi nam osobami, ale także z nowo poznanymi osobami. Bardzo ważne więc są umiejętności interpersonalne. Nie każdy z nas ma do nich zdolności, ale prawda jest taka, że jest to umiejętności, której każdy z nas może się nauczyć. Ważne jest by przede wszystkim poznać siebie.
Osobista reklama jest bardzo ważna. Istotne jest jednak by budować ją także samemu, a nie tylko za pomocą klientów. Pytanie więc brzmi, jak zbudować trwałą i dobrą własną markę?
Odpowiedni znak
Podstawą jest, by znaleźć cechy w sobie, które chcemy pokazać innym osobom. Warto wyjąć kartkę papieru i napisać słowa, jak również wartości, które mają się kojarzyć z naszą firmą. Ważne jest jednak by być szczerym samym ze sobą. Słowa jednak, które wybieramy powinny mieć pozytywny oddźwięk. Może się okazać, że Twoją charakterystyczną cechą jest świadome planowanie lub terminowość oraz punktualność.
Specjalizacja
W przypadku budowania własnej marki bardzo ważna jest specjalizacja w konkretnych umiejętnościach. Nasze specjalizacje mogą się okazać naszym znakiem rozpoznawczym na rynku pracy. Warto znaleźć coś co naszą markę wyróżnia na tle innych osób z podobnej dziedziny. Należy się zastanowić nad tym co lubimy, w czym jesteśmy dobrzy oraz co inne osoby podziwiają w nas. W określeniu naszych umiejętności mogą pomóc nam różnego rodzaju zajęcia. Nawet jeśli znajdziemy umiejętności, w których jesteśmy dobrzy, warto wciąż próbować nowych rzeczy.
Krótka biografia
Ciekawym sposobem na znalezienie swoich mocnych stron oraz umiejętności, w których jesteśmy dobrzy może okazać się napisanie krótkiej biografii. Biografia nie musi być napisana profesjonalnie. Dobra biografia ma znaczenie głównie podczas organizowania spotkań internetowych, mówieniu o sobie w panelach sieciowych oraz aktualizowanie naszych osiągnięć na chociaż jednym portalu, który służy do szukania potencjalnych osób do pracy.
Blog
W budowaniu naszej marki bardzo przydatne może okazać się prowadzenie własnego bloga. W ten sposób jesteśmy w stanie w prosty sposób przedstawić nasze kreatywne podejście do życia oraz przedstawić nasze przeglądy. Blog może zostać przeczytany przez potencjalnych klientów oraz współpracowników czy pracodawców. Poprzez dodawanie ciekawych postów o sobie, wiele Twoich przekonań będzie jasnych dla innych osób. Na tej podstawie można także określić Twoją strategię pracy.
Istotne jest jednak by treści pojawiały się regularnie, ponieważ w ten sposób łatwiej także zdobyć popularność w sieci i blog będzie się pojawiał wyżej podczas wyszukiwania w popularnych wyszukiwarkach.
Zastosowanie LinkedIn
Linkedln jest internetowym domem, w którym można promować swoje życie oraz osiągnięcia w karierze. Jest to coś na zasadzie cyfrowej biografii. Portal ten daje nam możliwość by umieścić swoje osiągnięcia dla całego świata, a przede wszystkim dla potencjalnych klientów. Co więcej profil w LinkedIn jest pierwszą rzeczą, która wyświetla się podczas wyszukiwania w internecie, więc dzięki temu znacznie łatwiej będzie Cię znaleźć w sieci. Linkedln daje także możliwość oceniania, więc warto poprosić swoich klientów o to by polecali Twoje usługi przez Linkedln.
Umiejętności komunikacyjne
Komunikacja z innymi osobami, jest podstawa podczas budowania własnej marki. Zarówno osoby małomówne, jak i takie bardzo wygadane powinny wciąż pracować nad swoimi umiejętnościami komunikacyjnymi. Warto także korzystać z różnego rodzaju kursów, szczególnie takich, które wymagają od nas publicznych wystąpień. Zanim jednak wyrwiemy się na głęboką wodę, warto zacząć od świadomego mówienia swojego zdania.
Przed każdym takim wystąpieniem należy się odpowiednio przygotować. Najlepszym rozwiązaniem jest właśnie wcześniejsze napisanie na kartce, tego co chcemy przekazać innym osobom.