Shadow

Jak radzić sobie ze złością?

4704953402_3dbd16afa7_o

Powody powstawania złości są przeróżne. Czasem są to niepowodzenia, często zbyt emocjonalne podejście człowieka do różnych sytuacji, a czasem stres. Stres został nazwany chorobą XXI wieku, dlatego aktualnie staje się najczęstszym powodem złości. Niestety ze stresem, a co za tym idzie – złością, spotyka się każdy na co dzień, ale nie każdy potrafi sobie z nim odpowiednio radzić.  Każdy z nas jest inny i inne bodźce wpływają na odczuwanie przez niego złości.

Z punktu widzenia psychologii złość jest pozytywnym zjawiskiem, ponieważ powoduje odczuwanie u człowieka wrażenia, że coś jest nie tak, co bardzo mobilizuje go do działania. Jednak dla nas samych nie wydaje się być to tak dobre zjawisko. Często powoduje w nas jedynie gniew, a u osób gorzej radzących sobie z własnymi emocjami – pojawia się nawet przemoc. Gniew powoduje w nas szybsze bicie serca i rośnie nasze ciśnienie. Organizm wydziela hormony stresu, zwiększa się refleks i koncentracja uwagi. Zmniejsza się także wrażliwość na ból.

Powody naszych impulsywnych działań często są uwarunkowane naszym charakterem i skłonnościami. Możesz mieć wrodzoną nadpobudliwość systemu nerwowego, czyli temperamentu, który często jest zwany cholerycznym. Czasem powodem mogą być wzorce wyniesione z domu. Większe tendencje do agresji ma też osoba pijąca alkohol i zażywająca inne substancje psychoaktywne. Najgorszym efektem złości staje się odczucie bezradności i niskiej wartości siebie. Żeby to nie miało miejsca, warto jest poznać kilka sposobów, które pomogą nam w radzeniu sobie ze stresem.

  1. Bardzo dobrym sposobem na pozbycie się negatywnych emocji jest wysiłek fizyczny. Osoby uprawiające sport nie tylko mają lepszą okazję „wyżyć się”, ale uciekając w ulubioną dyscyplinę, także skupiają swoją uwagę na czymś innym. Warto jest więc w gorsze dni udać się pobiegać, albo nawet pójść na spacer. Poza tym, że zajmie to nasze myśli, pozwoli dotlenić nasz mózg. Będziemy mieć jasny umysł, dzięki czemu też łatwiej znajdziemy rozwiązanie złoszczącego nas problemu.
  2. Relaks, odpoczynek, słuchanie muzyki, bądź oglądanie telewizji pozwoli nam się odprężyć i nabrać więcej spokoju. Odwróci też nasze myśli od sytuacji złych i pozwoli ostudzić emocje.
  3. Możesz także postarać się samemu zapanować nad emocjami. Spróbuj spowolnić oddech i nakierować myślenie w inny kierunek. Pomyśl o czymś zupełnie innym i dopiero jak się uspokoisz, zastanów się jak poradzić sobie z powstałym problemem.
  4. Naucz się mówić o swoich emocjach. Jasne, bardziej stonowane komunikaty będą łatwiej trafiać do osób, z którymi się komunikujesz w gniewie, bądź które go w Tobie spotęgowały. Lepiej będą w stanie Cię zrozumieć i szybciej się z nimi dogadasz.
  5. Wyobraź sobie gniew. Wyobrażenie sobie doświadczanych emocji, pozwoli Ci łatwiej sobie z nim radzić i znaleźć sposób na pozbycie się ich.
  6. Jeśli nic Ci nie pomaga, udaj się do specjalisty. Psycholog pomoże Ci w panowaniu nad swoimi emocjami, dzięki czemu odczujesz szybką i bardziej długotrwałą ulgę.
Przeczytaj także

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.