Shadow

Copywriting?

Ostatnio coraz częściej przeglądając oferty pracy możemy napotkać się na hasła jak „copywriter” czy „copywriting” co dokładnie to oznacza? W jaki sposób zyskać doświadczenie by zostać copywriterem? Gdzie można pracować na takim stanowisku?

Słowo copywriter nie ma w języku polskim swojego odpowiednika. Tłumacząc go łopatologicznie, należy go rozdzielić na słowa „copy” i „writer”. Copy odnosi się do napisanego materiału, gotowego do druku, natomiast writer to pisarz. Łącząc dwa słowa otrzymamy osobę, która zajmuje się pisaniem treści gotowych do publikacji. Gdzie takie teksty się drukuje? Różnie. Poczynając od czasopism, przez blogi, ulotki a nawet na spotach reklamowych kończąc. W skrócie copywriter to takie połączenie redaktora, dziennikarza i pracownika agencji PR.

Zazwyczaj większość copywriterów zaczyna od pisania tekstów dostosowanych do SEO. Czym różnią się takie teksty? Ich głównych celem jest podniesienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania – nie ma tutaj specjalnych wymogów jeśli chodzi o stylistykę czy jakość.

SEO i dziwne słowa

Myśląc o zostaniu copywriterem SEO, warto znać kilka podstawowych zwrotów.

– Precle – teksty pisane pod pressel page, teksty od 1000 do 1500 znaków, których nikt nie czyta a jedyne co zapewniają, to odczytanie przez robociki Google. Nieistotna jest treść czy styl, tutaj ważne jest umiejętne obracanie wokół słowa kluczowego wybranego przez klienta, np. kosmetyki naturalne czy czyszczenie tapicerek Warszawa. Jedynym warunkiem tekstu, jest to, by dobrany był pod słowo kluczowe. Te teksty pisze się szybko, więc znana z liceum umiejętność lania wody bardzo się przydaje. W preclach nie liczy się lekkie pióro, tutaj chodzi o szybkie nabijanie kolejnych tekstów.

– Teksty zapleczowe – to treści, które będą odebrane przez czytelników. Powinny mieć sens, krążyć wokół tematu i być napisane w poprawny sposób. Lepiej płatne niż precle.
– Synonimy – najdziwniejszy rodzaj tekstów, w sumie nawet nie tekstów co wyrazów to synonimy. Mało opłacalne i bardzo „niefajne”. W skrócie, piszesz wyrazy, które potem można wymienić na inne za pomocą „mieszarek”.

– ZZS/ZBS – znaki ze spacją i znaki bez spacji. Najczęściej rozliczane są ZZS.

Jak zacząć taką pracę?

Najlepiej zacząć od szukania ogłoszeń z pracą dla copywriterów. Czasem można załapać się na staż czy praktyki, gdzie ktoś będzie czuwał nad naszą osobą i mówił, co poprawić. Wtedy też tworzymy swoje pierwsze portfolio. Z czasem możemy zarejestrować się na portalach ze zleceniami, gdzie na początku najlepiej ustawić niską stawkę i skusić firmy do siebie. Z czasem wzrośnie nasze doświadczenie więc i stawki.

Dobrze też zbudować swoje portfolio wcześniej, pisząc na blogu czy będąc aktywnym i pisząc na stronach internetowych. Dobrze zda egzamin własna strona, gdzie napiszesz coś o sobie i wrzucisz teksty.

Przeczytaj także

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *