co-pamietaja-dzieci

Pamięć dziecka działa trochę inaczej niż osób dorosłych. Jest bardziej wybiórcza. Dziecko pamięta to co kojarzy mu się z pewnymi emocjami. Wielu rzeczy może nie rozumieć, ale jeśli będą mu się kojarzyły z negatywnymi uczuciami, więcej ich nie powtórzy. To samo tyczy się zachowań, które kojarzyć będą mu się z pozytywnymi emocjami, wtedy bardzo chętnie wykona je jeszcze raz. W ten oto sposób dziecko się uczy. Co więcej pamięć malca zależy w dużej mierze od tego w jakimś środowisku się wychowuje. Warto zauważyć, że małe dziecko rodzi się z bardzo dobra pamięcią. Tylko od rodziców zależy czy będą trenować pamięć swojego dziecka. Warto więc mądrze wspierać malucha w rozwoju, ponieważ można razem zdziałać naprawdę wiele. Wiemy przecież doskonalone, że dobra pamięć jest podstawą sukcesu. Dzięki niej możemy się uczyć, przyswajać wiedzę oraz w szybki sposób kojarzyć rzeczy. Pamięć dziecka kształtuje się od około 25 tygodnia w łonie matki i kończy dopiero w wieku 15 lat. Przez cały ten czas przechodzi różne etapy i tylko od rodziców zależy czy uda im się odpowiednio wykształtować pamięć swojego malca, tak by w przyszłości mógł z niej korzystać w pełnym zakresie swoich możliwości.

Pamięć dziecka – pierwszy rok

Dziecko już w życiu płodowym uczy się zapamiętywać. Pierwszym zapamiętanym dźwiękiem przez malca jest głos jego mamy. Po porodzie często głos rodzicielki sprawia, że się uspokaja i łatwiej jest mu zasnąć ponieważ czuje się bezpieczne. Jest to bardzo ważne, ponieważ nagle znalazł się w zupełnie innym miejscu i innych warunkach, do których musi się przystosować i nauczyć w nich żyć. Dźwięk głosu mamy pozwala mu na większe poczucie bezpieczeństwa. Dlatego dobrze jest dużo mówić do swojego brzuszka. Warto też czasami dać możliwość posłuchania malcowi muzyki relaksacyjnej. Sprawi to, że po narodzinach, gdy będzie płakał, a rodzic włączy mu tę muzykę, uspokoi się i spokojnie zaśnie.

W pierwszym miesiącu świat widziany oczami dziecka jest bardzo niewyraźny. Maluch powoli stara się rozpoznać zapach i twarz mamy.

W drugim miesiącu dopiero noworodek zdaje sobie sprawę kim jest mama. Zabawki, którymi się bawi jeśli nagle znikną to maluchowi będzie się wydawało, że przestały one istnieć. Jego umysł działa w ten sposób, że jeśli coś widzi to to istnieje, jeśli nie widzi, to rzecz ta przestała istnieć.

Dopiero w trzecim miesiącu życia rozróżnia od twarze wszystkich osób od kształtów innych rzeczy w pokoju. Wcześniej jedyną twarzą, którą rozpoznawał była twarz mamy, reszta twarzy stanowiła tylko elementy dodatkowe. W tym miesiącu dziecko może zacząć kojarzyć miejsce ze zdarzeniem. Możesz zauważyć, że uśmiecha się gdy kładziesz go na kocyku, na którym zawsze się z nim bawisz. Kojarzy mu się to z pozytywnymi emocjami i czasem spędzonym z najbliższą osobą, dlatego na jego twarzy pojawił się uśmiech. Pamięć dziecka pozwala wtedy na zapamiętanie zabawek tylko na dwa dni. Dlatego jeśli co dwa dni będziesz dawał dziecku inną zabawkę ta wciąż będzie go fascynowała, jakby była zupełnie nowa. Nawet jeśli zabawka będzie miała ten sam kształt ale zupełnie inny kolor, zabawka może nie zostać przez dziecko zapamiętana.

W czwartym miesiącu życia dziecko dopiero zapamiętuje twarze innych osób. W tym tylko osób z najbliższej rodziny takich jak rodzeństwa oraz taty, a także dziadków jeśli często odwiedzają malucha. Ale pamięć dziecka w tym okresie pozwala na przechowanie informacji o twarzach tylko przez okres 14 dni. Także wtedy zaczyna zapamiętywać jaki dźwięk wydają konkretne zabawki. Zdaje sobie sprawę, że grzechotka jeśli się ją potrząśnie będzie wydawała charakterystyczny dźwięk.

W okresie między czwartym, a piątym miesiącem dziecko rozpoznaje już nowe zabawki od starych, nawet jeśli nie bawiło się nimi przez dłuższy okres czasu, powiedzmy tydzień. W tym czasie powinno się często wymawiać imię dziecka, ponieważ maluch uczy się go i stopniowo powinien zacząć na nie reagować.

W piątym miesiącu dziecko zaczyna kojarzyć pewien porządek dnia. Zdaje sobie sprawę z czynności, które powinny po sobie następować, a tym samym zaczyna się trochę regulować jego tryb życia. Ważne jest wtedy by przestrzegać odpowiedniej pory, na odpowiednią czynność, tak by porządek dnia się powtarzał.

W siódmym miesiącu pamięć dziecka nas zaskakuje, ponieważ maluch kojarzy rozmieszczenie mebli w pomieszczeniu oraz rozróżnia przedmioty w domu. W tym miesiącu dobrze jest czytać i oglądać z malcem książki. Dziecko powoli zaczyna rozróżniać kształty zwierząt od kształtu pojazdów. Dobrze jest ćwiczyć z nim w taki sposób, że pokazujesz mu obrazek oraz puszczasz skojarzony z tym obrazkiem dźwięk. Dziecko w tym czasie zapamiętuje poprzez wzrok, słuch i zapach. Próbuj więc jak najczęściej zwyczajnie łączyć ze sobą przynajmniej dwa zmysły. Wtedy łatwiej maluchowi będzie zapamiętać to co chcesz mu przekazać.

W dziewiątym miesiącu Twój maluch już naprawdę bardzo dużo pamięta! Jest w stanie nie tylko odróżnić nowe twarze od tych, które już zna, ale także potrafi odróżnić twarz kobieca, od twarzy męskiej. Bez problemu powinien tez odróżnić psa od kota, jeśli wcześniej pokazałeś mu oba zwierzaki. Zauważyłeś, że bardziej wnikliwie przygląda się wszystkim swoim zabawkom? Otóż dzieciak rozpoznaje już kształty! Jeśli więc wcześniej jakiegoś kształtu nie znał, to poprzez obserwację stara się go nauczyć. Powtarza czynności bardziej skomplikowane, chociaż tylko przez 24 godziny. Wie, że naciśnięcie guzika na macie do zabawy spowoduje, że usłyszy dźwięk. Dziecko wtedy potrafi odtwarzać wcześniej widziane sytuacje, choć jeszcze nie rozumie danej czynności, po prostu ją odwzorowuje.

Między jedenastym, a trzynastym miesiącem życia dziecko nadal powtarza te dwie skojarzone ze sobą czynności. Czyli ruch, przedmiot i dźwięk oraz ich działanie przyczynowo skutkowe. Zapamiętuje je i jest w stanie je powtórzyć nawet po kilku miesiącach. Bardzo ważne jest by dziecko samo próbowało, ponieważ dużo szybciej uczy się przez czyny niż tylko przez samą obserwację.

Gdy Twój maluch ma już roczek, bez problemu reaguje na głos znanych mu osób nawet przez telefon. Dokładnie zdaje sobie sprawę z tego, do czego służą przedmioty, które najczęściej są blisko niego używane.

W drugim półroczu życia dziecka, malec jest bardzo spostrzegawczy i stanowczo dużo więcej rzeczy jest w stanie zapamiętać. W tym okresie należy wymyślać i wprowadzać do jego codzienności różne zabawy, tak aby trenować jego pamięć. Na <ćwiczenie pamięci< polecana jest zabawa w „a kuku”, można też chować zabawki dziecka pod kocyk. Dziecko ma już swoje ulubione zabawki, dlatego też zabieraj je na spacer lub dłuższą podróż. Pełzanie, a później raczkowanie dzieci również doskonale aktywizują obie półkule mózgowe. Podnosi to sprawność intelektualną malucha. W tym okresie dziecko naśladuje twoje miny, gesty, przejmuje też twoje nastawienie do świata. Postaraj się więc, żeby przy dziecku jak najwięcej się uśmiechać. Przytulaj dziecko, kiedy tylko możesz oraz mów do niego spokojnym głosem. Nie krzycz na dziecko. Co zapamiętuje maluch, gdy ma już ponad rok?

Po skończeniu roku, dziecko jest właściwie jak lustro. Każdą czynność chętnie naśladuje z precyzyjnym odwzorowaniem. Zapamiętuje wszystkie gesty, które wykonują domownicy podczas codziennych czynności np. czesanie włosów, rozmowy przez telefon czy jedzenie. Sam je powtarza. W tym czasie też może wziąć damskie kosmetyki i próbować się nimi malować jeśli zaobserwował to u swojej mamy. Dziecko pamięta też czynności, które lubi, dlatego w tym czasie może zacząć dopominać się o wyjścia na spacer czy inne czynności które lubi. A będzie starał się uniknąć czynności, których nie lubi.

Zapamiętuje już słowa i kojarzy je z pewnymi miejscami i sytuacjami. W tym czasie zaczyna już mówić, dlatego bardzo ważne jest, żeby podczas czytania bajek wyraźnie wymawiać wszystkie słowa oraz pokazywać palcem przedmioty, o których się mówi. Po pewnym czasie maluch sam będzie starał się je nazwać. Pamiętaj żeby do dziecka mówić w sposób normalny i nie używać niepotrzebnych zdrobnień, ponieważ maluch nauczy się niepoprawnego słownictwa i nie będzie zdawał sobie sprawy z tego, ze jest ono błędne.

Dobrze jest w tym czasie podsunąć maluchowi układanki specjalnie przygotowane dla jego wieku, książeczki z puzzlami oraz piosenki. Zabawki te pomagają w rozwoju manualnym i ruchowym dziecka.

Niektóre dzieci w tym czasie potrafią też odtworzyć pewne sytuacje ze swoje życia np. że na spacerze widziało pieska lub w telewizji kotka.

Pamięć przedszkolaka

W przedszkolu Twoje dziecko poznaje wiele nowych osób i zabaw. W grupie dzieci wpadają na ciekawsze pomysły. Każdy z tych dzieci został wychowany w inny sposób, więc Twój przedszkolak poprzez zabawę będzie kształtował swój charakter oraz uczył się nowych rzeczy. Co więcej większość z nich wpłynie na jego zachowanie i zostanie zapamiętanych na całe życie. Pojemność pamięci u dziecka w tym okresie powiększa się szybko, związana jest ona w dużej mierze z działalnością dziecka. Najwięcej nowych faktów i słów zapamiętuje ono w zabawie. Początkowo pamięć ma charakter mimowolny, zaś pamięć dowolna zaczyna się dopiero rozwijać.

Pod koniec wieku przedszkolnego pojawiają się u dzieci zaczątki pamięci dowolnej. Sprzyjają jej sytuacje, w których dziecko musi zapamiętać jakieś polecenie lub przypomnieć sobie obowiązujące je nakazy i zakazy. Ćwiczenia pamięci dowolnej odbywają się też w toku zabaw dydaktycznych i gier z regułami, podczas przygotowania wierszyków czy piosenek na jakąś uroczystość w przedszkolu. Bardzo rozwijającą pamięć zabawą jest głuchy telefon. Dziecko uczy się zapamiętywać całe zwroty i podawać je dalej. Im dziecko jest starsze tym ma lepszą pamięć. Wynika to najprawdopodobniej z tego, że dziecko poszerza swoją wiedzę co skutkuje u niego wyciąganiem wniosków i zwykłym łączeniem faktów. Wiele rzeczy jest w stanie przewidzieć i nawet dorosłego zadziwić swoją widzą, jak także spostrzeżeniami.

Pamięć dziecka w wieku przedszkolnym nie daje sobie za zadanie zapamiętania pewnych czynności. To dzieje się mimowolnie, dziecko zapamiętuje coś, ponieważ wykonuje to po raz kolejny, a nie dlatego, ze chce to zapamiętać. Jednak już pod koniec tego okresu rozwojowego można zaobserwować zaczątki pamięci dowolnej, przy czym jako pierwsza pojawia się chęć przypomnienia sobie czegoś, co byłoby potrzebne w toku konkretnego działania, dopiero później występuje zamiar zapamiętania i wyuczenia się na pamięć.

Wiek przedszkolny to okres, w którym u dziecka rozwija się zarówno pamięć świeża (bezpośrednia), jak i pamięć trwała. Doświadczenie indywidualne, czyli takie które dotyka emocji dziecka i wywiera na nie pewien wpływ, kształtuje się głównie dzięki pamięci trwałej.

U dziecka w wieku między trzecim, a siódmym rokiem życia obserwujemy gigantyczny rozwój w dziedzinie takich cech pamięci jak trwałość, wierność, pojemność i gotowość. Przedszkolak ma bardzo elastyczny i plastyczny umysł, szybko i łatwo się uczy. Dlatego bardzo ważne jest żeby w tym okresie przebywał w grupie rówieśników, ponieważ tylko wtedy może uczyć się od swoich równolatków i w ten sposób dzieciaki wymieniają się tym co nauczyli ich rodzice.

Czym jest amnezja dziecięca?

Żaden człowiek na Ziemi nie pamięta swoich pierwszych dni po porodzie. Nikt nie pamięta tego bólu gdy wyrzynały się pierwsze ząbki, ani tego jak w nocy wstawali nasi rodzice by się nami zająć. Dlatego często wysnuwa się wniosek, że niemowlaki nic nie pamiętają. Jak już wyżej Wam pokazałam, to nie jest prawdą. Już w życiu płodowym dziecko zapamiętuje głos matki. Prawdą jest, że nie operuje pamięcią i nie uczy się w sposób w jaki robią to dorośli czy starsze dzieci, ale już od najmłodszych lat należy dbać o jego pamięć. Pamięć ta jest nietrwała i dopiero po 4 roku życia mózg ludzki zaczyna zapamiętywać. Gdyby niemowlak nic nie pamiętał nigdy nie nauczyłby się mówić czy chodzić. Jego pamięć funkcjonuje trochę inaczej niż pamięć dorosłego.

Nie wydaje Ci się to niesamowite, ze jako niemowlak wciąż zbierasz nowe doświadczenia, ciągle poznajesz nowe rzeczy, a jednak najwcześniej wspomnienia jakie posiadać sięgają dopiero 4 lat? Jeśli pamiętasz coś z wcześniejszego okresu w swoim życiu to to zdarzenie musiało być dla Ciebie bardzo traumatycznym wydarzeniem np. śmierć bliskiej osoby. Ponieważ straciłeś kogoś kto był bardzo ważny i stanowił dla Ciebie ostoje bezpieczeństwa. Co się właściwie dzieje ze wspomnieniami z wczesnego okresu dzieciństwa?

Brak wspomnień z tego czasu nazywamy amnezją dziecięcą. Fakt ten odkrył Freud. Wielu psychologów starało się wytłumaczyć, zbadać i opisać przyczyny z których amnezja ta występuje. Niektórzy twierdzą, że wspomnienia z tego okresu są wypierane przez coraz to nowe doświadczenia, z którymi się stykamy. Inni uważają, że mozg dziecięcy jest za mało rozwinięty by mógł przechowywać tyle informacji. Trwałe wspomnienia możemy mieć dopiero z okresu, w którym mamy ponad 4 lata.

Co wpływa na pamięć malca?

Bardzo duży wpływ na rozwój mózgu, a tym samym na pamięć mają takie czynności jak pełzanie czy raczkowanie. Jednoczesne ruchy wszystkich kończyn sprawiają, że wzmacniają się szlaki nerwowe, biegnące pomiędzy prawą i lewą półkulą mózgu. Drugą istotną sprawą są kolory, które otaczają malucha. Pierwsze miesiące zycia dziecka, są okresem, w którym w jego mózgu są tworzone najważniejsze drogi wzrokowe.

Naśladowanie zachowań domowników jest kolejną ważną czynnością w zapamiętywaniu. Także dlatego, że w ten sposób dziecko uczy się mówić. Niektórzy naukowcy twierdzą, że to właśnie mowa jest kluczem dzięki, które zaczynamy zapamiętywać wspomnienia i je przywoływać, a nie tylko skupiamy się na teraźniejszości, tak jak robią to niemowlaki.

I choć to pewne, że maluch nie będzie umiał przypomnieć sobie swoich pierwszych trzech lat dzieciństwa, to właśnie te zatarte w pamięci wydarzenia w głównej mierze decydują o tym, na kogo wyrośnie twoje dziecko: na optymistę czy ponuraka, na nieśmiałego introwertyka czy człowieka sukcesu. Masz na to olbrzymi wpływ.

Jak rozwijać pamięć dziecka?

Najprostszym sposobem jest nauka poprzez zabawę. I właściwie w przypadku takiego malucha jedynym, ponieważ to co robi musi go zainteresować i sprawić mu frajdę.

  • Dziecko zapamiętuje to co jest często powtarzane, dlatego powtarzaj z nim pewne czynności aż do znudzenia. Czynności regularne dają mu poczucie bezpieczeństwa. Jeśli nauczysz dziecko, że zasypia, gdy Ty śpiewasz mu kołysanki i pewnego dnia zapomnisz o tej czynności to on sam nie zaśnie, co więcej będzie się domagał płaczem tego żebyś mu zaśpiewała. Zwykłe czynności, które wykonujesz o stałych porach jak jedzenie, kąpiel małego, zabawa z nim czy sen sprawiają, że trenujesz tego pamięć.
  • Czytaj maluchowi książki i wiersze. Rymy pomagają na zapamiętanie tekstu. Słuchajcie razem piosenek, śpiewaj mu je. Nie potrzebujesz wielu książek, ponieważ najważniejsze dla dziecka jest by wiele razy, aż do znudzenia powtarzać coś co już słyszał, tak aby to zapamiętał.
  • Bardzo ważny jest sen, dlatego dbaj o to by malec się wysypiał i nic nie zakłócało jego snu. Sen pozwala też na utrwalenie wiadomości, które dziecko zdobyło w ciągu dnia.
  • Ruch! Może zabrzmi to dziwnie, ale nawet taki kilku tygodniowy malec potrzebuje trochę ruchu. Bardzo dobrze na jego rozwój wpływa basen. O ile wiadomo, że dziecko takie nie będzie ćwiczyło na siłowni, biegało czy podnosiło ciężarków, o tyle basen pozwoli ma na inny sposób ruchu. Nie musi umieć chodzić, by móc się nauczyć pływać
  • Zapewniaj mu jak najwięcej kontaktu z innymi dziećmi, szczególnie w podobnym wieku. Dzieciaki będą wymieniały się swoimi umiejętnościami i uczyły od siebie nawzajem.
  • Gdy dziecko będzie większe dobrze jeśli uczyłoby się grać na jakimś instrumencie. Pamięć wspomagają takie gry jak memory, gry karciane i puzzle, a także wszelkiego rodzaju łamigłówki.

Podobne wpisy:

Wybrane dla Ciebie

  Zabawa w mamę   Bardzo popularną kategorią lalek dla dziewczynek są niewątpliwie modele imitujące bobasy. Uważane są za propozycję dla dzieci w