
Każdy z nas lubi mieć czysty i zadbany dom. I choć wciąż sprzątamy, ustawiamy i przestawiamy, to jednak wciąż panuje chaos i nieporządek. Jak zatem sprzątać efektywnie i jak sprawić, żeby bałagan się „sam” nie robił?
Utrzymanie porządku dla wielu osób jest sprawą bardzo trudną i często nie umieją sobie z tym problemem samodzielnie poradzić. Potrzebują porady, pomocy i wskazania błędów jakie popełniają.
Podstawowym błędem jest brak organizacji, źle urządzone wnętrza a także brak konsekwencji.
Poniżej lista 10 podstawowych sposobów na wprowadzenie porządku w domu i na jego utrzymanie:
- Każdy przedmiot powinien mieć swoje miejsce. Zatem wyciągamy wszystko z szaf i segregujemy na kategorie. Wszystko układamy w szafach i komodach. Drobne przedmioty wkładamy do szuflad i do pudeł. Przedmioty, które nie są od lat używane lądują w koszu. Absolutnie nie pozostawiamy takich przedmiotów pod pretekstem, że kiedyś się przydadzą. Pamiętajmy, że im mniej przedmiotów, tym łatwiej utrzymać porządek.
- Wszystkie przedmioty w naszym domu powinny mieć swoje miejsce w szafach, w komodach i w szufladach. Na zewnątrz mogą stać jedynie przedmioty ozdobne i to tylko takie, które są naprawdę ładne i efektowne. Nie może ich też być zbyt dużo, gdyż zbierają kurz i dodają nam przy tym pracy.
- Segregację przedmiotów przeprowadzamy w każdym pomieszczeniu domu i stosujemy do nich te same zasady co powyżej.
- Na co dzień pilnujemy aby zawsze odkładać przedmioty na swoje miejsce. Ta prosta zasada sprawi, że w domu będzie panował porządek i nie będziemy musiały znów poświęcać godzin na sprzątanie całego wnętrza.
- Tak przygotowane wnętrze wystarczy odkurzyć, przetrzeć kurze i gotowe.
- Co kilka tygodni przejrzyjmy wszystkie schowki, ponownie wyrzućmy nagromadzone zbędne przedmioty i poukładajmy.
- Pamiętajmy również o tym, aby co jakiś czas zrobić gruntowne porządki, na które będziemy musieli poświęcić nieco więcej czasu niż zwykle. I tutaj musimy pamiętać o wymyciu okien, wypraniu firan, wyczyszczeniu dywanu czy obić foteli. Pamiętajmy o wytarciu z kurzu nietypowych miejsc jak ramy obrazów, lampy, żyrandole czy framugi drzwi.
- Gdy dom jest zamieszkiwany przez wiele osób, to warto przygotować grafik, który dokładnie wskaże jakie obowiązki w danym dniu ma każdy z domowników. Każdy oczywiście musi dbać o swój pokój, ale podział obowiązków musi dotyczyć strefy wspólnej: salonu, łazienki, kuchni i podwórka.