Shadow

5 najważniejszych kroków budowania marki osobistej

Marka osobista to każdy założyciel biznesu. My sami decydujemy o tym jak odbierają nas inni, a tym samym tworzymy swój personal branding. Dotyczy to nie tylko życia zawodowego, ale także życia prywatnego. Czy chcemy, czy nie zawsze oddziałujemy na innych ludzi, a to tworzy już opinię o nas.  Należy pamiętać o tym, że to jacy jesteśmy w życiu prywatnym, może także odzwierciedlać nasz biznes. Właśnie zaraz przedstawię Ci 5 najważniejszych kroków dotyczących budowania swojej marki osobistej!

  1. Pytanie egzystencjalne

Określ na samym początku to kim jesteś i do czego zmierzasz. Z pozoru może wydawać Ci się to niepotrzebne, ale pamiętaj o tym, że to TY jesteś swoją marką, a więc bardzo ważne jest to w jaki sposób myślisz i jakie masz cele. Może w tym pomóc analiza naszych mocnych i słabych stron. Czasem świadomość naszej reakcji na konkretne wydarzenia mogą okazać się pomocne w ustaleniu kierunku. Swoją markę osobistą właściwie rozwijamy na każdym etapie naszego życia poprzez zdobywanie doświadczenia czy nabywanie nowych umiejętności.

            Świadomość naszych atutów pomoże zbudować silną markę. W tym miejscu warto także nakreślić najważniejsze dla Ciebie wartości. Solidnie uporządkowane pozwolą Ci wzmocnić swój przekaz. Odpowiednio dobrane słowa pozwolą Ci na wyróżnienie się w swojej branży.

  1. Jaka jest moja grupa odbiorców?

Dzisiaj świat zbudowany jest w taki sposób, że codziennie stykamy się z bardzo dużą ilością informacji. Z tego też powodu ważne jest, aby określić grupę osób, do której staramy się trafić. Dzięki temu to co sobą prezentujemy będzie znacznie łatwiej zamknąc w pewnych ramach, by trafić do odpowiedniej grupy docelowej, którą interesują konkretne wartości. Jeśli będziesz chciała trafić do wszystkich, to najprawdopodobniej nie uda Ci się przekonać zbyt wiele osób do siebie. Ludzie są bardzo zróżnicowani, a potrzeby zależą od wieku, a nawet statusu społecznego, dlatego znacznie lepiej jest uderzać do jednej lub dwóch grup społecznych niż do wszystkich. Bardziej spersonalizowane cechy sprawiają, że ludzie czują większą więź z konkretną marką i firmą.

  1. Budowanie relacji

Podstawą dobrze prosperującego biznesu są relacje z klientami. Z pozoru wydaje się to być bardzo trudne, ale w praktyce wystarczy poznać tylko kilka sposobów budowania relacji z klientem, by udało się zbudować społeczność, która będzie zachwycona naszą marką. Budować relację można na kilka sposobów. Jednym z efektywniejszych sposobów jest prowadzenie własnego konta w mediach społecznościowych i regularne udzielanie się tam. Także prowadzenie swojej strony internetowej może pomóc. Warto co miesiąc uaktualniać swój plan komunikacji ze swoimi klientami. Do planu komunikacji z odbiorcami warto dodać uczestnictwo w konferencjach, a także udzielanie wywiadów. Dobrze jest także zaplanować jaką wiedzą w danym miesiącu chcesz się podzielić z publiką oraz z dziennikarzami. Nie musisz opowiadać o wszystkim, warto jednak przygotować sobie kilka takich ciekawostek o swojej firmie.

  1. Jakie cechy budują zaufanie u klienta?

Jednym z ważniejszych elementów budowania zaufania jest spójność oraz konsekwencja w działaniu. Spójność powinna występować przede wszystkim między Tobą, a Twoją marką. W przypadku pracy dla innej firmy, należy pamiętać o tym, że nasza postawa powinna być spójna z tym co prezentuje sobą firma. Konsekwencja powinna z kolei dotyczyć planu komunikacji z klientem. Ten plan powinien być realizowany rzetelnie i nie można sobie pozwolić na odłożenie tego w czasie.

  1. To ja jestem swoją marką osobistą, ale czy muszę dzielić się ze światem tym jaka jestem?

Nie trzeba się dzielić swoim życiem prywatnym, ale bardzo ważne jest to by publicznie powiedzieć kilka słów o sobie. Ważne jest by te informacje były łatwo dostępne i spójne z tym co chcesz prezentować swoją marką osobistą. Nie musisz opowiadać o tym, że masz 3 psy, 2 braci i dziecko w drodze. Chyba, że masz na to ochotę, ale do tak prywatne informacje nie są potrzebne, by zbudować swoją markę. Istotne natomiast może okazać się Twoje wykształcenie oraz to w czym posiadasz specjalistyczną wiedzę.

Przeczytaj także