Shadow

Zasady zdrowego żywienia

142300000221352600

Zarówno jakość, jak i ilość spożywanych przez nas produktów ma znaczący wpływ na nasz organizm. Dlatego tak ważną rolę odgrywa zdrowe odżywianie. O jakich głównych zasadach powinniśmy pamiętać?

Określmy optymalną wielkość posiłków

Wiele z nas ma problem z określeniem najbardziej optymalnej dla siebie wielkości porcji. Warto zapamiętać bardzo prostą metodę opierającą się o wielkość dłoni. Produkty takie, jak ryż, ziemniaki, kasza czy makaron stanowić powinny wielkość naszych dwóch pięści. W przypadku mięsa oraz ryb porcja musi być zbliżona wielkością do wnętrza naszej dłoni, a grubością do grubości małego palca. Jeżeli chodzi o warzywa jest to taka ilość, jaką zmieścilibyśmy w dwóch dłoniach, owoców – objętość jednej pięści. Ilość tłuszczu stanowić powinna natomiast odpowiednik końcówki kciuka.

Jedzmy regularnie

Zaleca się spożywanie 5 posiłków dziennie w odstępach około 2 – 3 godzin: śniadania, obiadu oraz kolacji pomiędzy którym zjeść powinniśmy dwie przekąski – drugie śniadanie oraz podwieczorek. Jedząc regularnie zapewniamy stały dopływ glukozy do organizmu i zabezpieczamy się przed uczuciem głodu, które niezwykle trudno opanować oraz spożywaniem kalorycznych, często bardzo niezdrowych posiłków.

Dbajmy o urozmaicenia

Im nasz jadłospis będzie bardziej zróżnicowany, tym więcej witamin, składników mineralnych oraz substancji odżywczych będzie dostarczanych do organizmu. Starajmy się, by główne ich źródło stanowiły nie suplementy diety, lecz produkty żywnościowe. Bardzo ważne jest także, by w naszej diecie nie dominowały ciągle te same składniki – oprócz ulubionych, sprawdzonych próbujmy także tych, z którymi dotychczas nie mieliśmy do czynienia. Zasady zdrowego żywienia również mogą być przyjemne. Jest bardzo dużo smacznych przepisów a zarazem zdrowych.

Unikajmy nadmiernej ilości tłuszczu i cholesterolu

Tłuste mięsa oraz wędliny postarajmy się zamienić na tłuste ryby morskie, śmietanę na odtłuszczony jogurt, a masło oraz smalec na oleje roślinne. Jako, że nasz organizm nie jest w stanie wytwarzać korzystnych dla naszego zdrowia kwasów tłuszczowych, warto zadbać o obecność w naszej diecie ryb morskich takich, jak makrela, śledź, łosoś czy szprotka. Kwasy w nich zawarte nie tylko zmniejszają stężenie trójglicerydów i cholesterolu, lecz działają również przeciwzapalnie.

Przeczytaj także

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.