samolot

Modelarstwo RC to niezwykle ciekawe, ale też dość skomplikowane zagadnienie oparte na prawach fizyki. Czy zastanawialiście się kiedyś dlaczego samolot lata? Jeśli nie, to najwyższa pora, aby się tego dowiedzieć! Co da Ci ta wiedza? Z jednej strony oczywiście zaspokoisz swoją ciekawość, ale z drugiej po prostu będziesz mógł znacznie usprawnić naukę latania. Przyjrzyjmy się więc bliżej temu tematowi…

Zanim na świecie pojawiły się pierwsze samoloty ludzie uważali, że żadne ciało cięższe od powietrza – oprócz ptaków czy owadów – nie jest w stanie latać. Myślenie to spowodowane było przede wszystkim bardzo nikłą wiedzą ówczesnych ludzi na temat fizyki oraz kształtów aerodynamicznych ptaka. Dziś wiemy na ten temat znacznie więcej.

Siły ciężkości działają w dół zatem, aby ptak czy owad mógł unosić się w powietrzu jego ciężar powinien być zrównoważony przez siłę aerodynamiczną (inaczej siłę nośną), która skierowana jest do góry. Na poruszające się ciało w poziomie działa jeszcze jedna siła aerodynamiczna – siła oporu. Tę z kolei równoważy siła ciągu. Samoloty czy modele zdalnie sterowane mają tutaj ułatwioną sprawę. Siła ta jest bowiem równoważona za pomocą śmigła lub dyszy. Owady i ptaki siłę ciągu muszą wytworzyć same.

Warto jeszcze podkreślić, że siły aerodynamiczne występują tylko wówczas, gdy mamy do czynienia z opływem ciała. Zależą one od kwadratu prędkości i gęstości przepływającego czynnika, a także kształtów ciała oraz jego wymiarów. Tak więc na zdolność ptaków i owadów do latania wpływa w dużym stopniu ich anatomia. Otto Lilienthal jako pierwszy zwrócił uwagę na zmianę sylwetki ptaka widzianego od tyłu. Zauważył, że przy ruchu skrzydeł w dół widoczna jest spodnia część skrzydła, a przy ruchu w górę górna. Dzięki okresowej zmianie kąta natarcia skrzydeł w czasie ruchu powstaje siła ciągu.

A jak latają modele zdalnie sterowane? W tym wypadku również na skutek ruchu powietrza względem właściwie wyprofilowanych skrzydeł o odpowiednim nachyleniu powstaje siła nośna. Dodatkowo skrzydła posiadają także zespół łopatek oraz dysz zwróconych ku dołowi. Najważniejszą kwestią w tym wypadku jest zachowanie odpowiedniego kąta natarcia skrzydła na powietrze oraz taki kształt, aby siła nośna była możliwie największa, a opór najmniejszy. Jest to nie lada zadaniem dla każdego konstruktora.

 

Podobne wpisy:

Wybrane dla Ciebie

Kaszuby to region kulturowy z własnym językiem, tradycjami oraz kuchnią. To także jeden z najbardziej malowniczych rejonów Polski, pełen pagórków,