Logo jest jednym z najważniejszych elementów, które reprezentują Twoją firmę. Dobrze pokazuje to fakt, że złote łuki kojarzą nam się z McDonaldem, z kolei szary kolor przywodzi na myśl Nike.
Logo jest nieodłącznym elementem naszej firmy, dlatego też bardzo ważne jest by było ono dobrze zaprojektowane. Dobrze stworzone logo daje możliwość zrobienia bardzo dobrego wrażenia na potencjalnych klientach oraz na partnerach w Twoim biznesie. Odpowiednie logo pozwala na stworzenie profesjonalnego odbioru firmy w oczach osób, które się z nią stykają oraz ustalić tożsamość marki. Logo w bardzo szybki sposób może pokazać największe atrybuty Twojej firmy, dlatego bardzo ważne jest by stworzone zostało z pomysłem i jak najlepiej odzwierciedlało zamierzenia firmy.
TYPY LOGO
Stosuje się trzy rodzaje logo. Pierwszy rodzaj to logo to takie, które składa się tylko z nazwy napisanej w konkretnej czcionce. Takie loga posiada np. Microsoft czy Sony. Poprzez proste logo każda z tych firm stała się za jego pomocą charakterystyczna. Drugi rodzaj to logo, które dokładnie odzwierciedla to czym firma się zajmuje. Jako przykład można tutaj przedstawić firmę malarską, która w swoim logo przedstawi pędzel. Trzeci rodzaj loga to abstrakcyjne symbole graficzne. Idealnym przykładem jest tutaj logo Nike. Charakterystyczne maźnięcie od razu kojarzy się ludziom właśnie z tą firmą. Warto jednak pamiętać o tym, że ten trzeci rodzaj bardzo często wymaga najpierw zbudowania silnej marki by od razu kojarzył się odbiorcom właśnie z naszą działalnością. Dopiero wtedy nasze logo będzie miało tożsamość, którą chcemy przedstawić i reprezentować.
Prawdą jest jednak, że w przypadku firmy, która dopiero zaczyna się rozwijać najlepiej jest postawić na logo, które idealnie będzie odwzorowywało to czym Twoja firma się zajmuje. Zastosowanie tylko samej nazwy w logo może okazać się złym wyborem i nie będzie on wizualnie przyciągał klientów. Zdaniem ekspertów, klienci powinni – móc patrząc na Twoje logo – od razu powiedzieć czym się zajmuje Twoja firma.
PIERWSZE KROKI
Zanim zabierzesz się do szkicowania własnego loga, zastanów się co chcesz przekazać poprzez logo. Warto napisać jedno lub dwa zdania. Więcej tekstu będzie ciężko przedstawić za pomocą kilku znaków. Dopiero po określeniu tego zastanów się jak przekazać to w formie graficznej. Warto także wziąć pod uwagę kilka innych aspektów zanim zaczniesz tworzyć swoje logo:
- Research logo innych firm z Twojej branży. Dobrze jest zorientować się czy konkurenci używają solidnych i krzykliwych kolorów. Warto zwrócić też uwagę na to czy jesteśmy w stanie zrozumieć ich przekaz. Następnie należy się zastanowić jak stworzyć logo, które będzie się wyróżniało na tle konkurentów.
- Przekaz wiadomości jest bardzo ważny. Podstawą jest, by zdecydować się co chcemy przekazać klientom poprzez nasze logo. Może warto nadać mu osobną tożsamość? Logo należy także dopasować do docelowej grupy społecznej, do której kierowane są usługi naszej firmy.
- Co zrobić, by nasze logo było czyste i funkcjonalne? Logo firmy będzie także widniało na naszej wizytówce czy na samochodzie firmowym. Dlatego też logo, które stworzysz powinno być przystosowane do różnego skalowania, a do tego łatwe do odtworzenia, a jednocześnie charakterystyczne (w tym przypadku warto zdecydować się na Księgę znaku, która dokładnie zdefiniuje dopuszczalne formy skalowania, pole ochronne znaku itp.). Na logo nie należy wybierać zdjęć, ponieważ posiadają one zbyt wiele elementów do otworzenia. Powiększanie zdjęcia może też prowadzić do jego nieczytelności. Logo powinno dobrze wyglądać także w kolorystyce biało-czarnej, ponieważ często może być ono faksowane czy kopiowane, a nawet używane w czarno-białej reklamie.
- Nazwa firmy musi być dopasowana do loga. Szczególnie w momencie, w którym nazwa Twojej firmy posiada Twoje inicjały, wtedy warto jest wziąć pod uwagę czcionkę, która pozwala na odbiór w wersji premium. Warto też zastanowić się czy w nazwie firmy któraś z literek nie może zostać zamieniona na ciekawe symbole? Bez wątpienia doda to atrakcyjności.
- Logo odwzorowaniem korzyści, które może wnieść Twoja firma, np. użycie w logo błyskawicy przynosi skojarzenia z szybkim wykonywaniem usług.
- Clipartom mówimy nie. Wiadomo, że zastosowanie w logo clipartu może znacznie ułatwić pracę i skrócić czas szkicowania. Niestety, pomysł ten jest przestarzały, a dodatkowo może prowadzić do tego, że kolejna firma także wykorzysta dokładnie ten sam wzór co ty. Wtedy logo straci na oryginalności,
- Zastosowanie modnego wyglądu może być zabiegiem ryzykownym. Ze względu na szybko zmieniające się trendy – nie należy im ulegać i zdecydować się na rozwiązania bardziej uniwersalne. Jeśli z kolei zdecydujesz się na częste zmiany loga, by wciąż było tworzone według najświeższych trendów, wtedy narażasz się na mylenie klientów i sprawianie, że Twoje logo nie będzie już kojarzone z marką, którą tworzysz, tylko z czymś nowym co dopiero powstało, Można wprowadzać zmiany w logo – jego delikatne odświeżanie i unowocześnianie może odbywać się co kilka lat. Nie należy jednak zbytnio odbiegać od pierwowzoru, a raczej zastosować zabiegi, dzięki którym ulepszymy nasze logo.
ZWRÓĆ UWAGĘ NA KOLORY!
Prawdą jest, że wielobarwne loga znacznie bardziej przykuwają uwagę, okazuje się jednak, że w przypadku reklamy w mediach widoczne będą jedynie dwa odcienie. Większa ilość kolorów to także dodatkowe koszty w przypadku materiałów reklamowych, co nie jest pożądaną kwestią, szczególnie w przypadku dopiero rozwijającej się firmy. Dlatego też podczas projektowania loga najlepiej jest postawić na max trzy kolory.
Należy pamiętać o tym, że logo będzie wyświetlane na różnych nośnikach m.in. w reklamach, na wizytówkach, w artykułach czy podczas prezentacji. Logo będzie pojawiało się także na pojazdach dostawczych i opakowaniach. Warto także sprawdzić jak wygląda nasze logo w wersji jedno-, dwu- i trójkolorowej.
MOŻE WYNAJĄĆ PROJEKTANTA?
Tworzenie loga wymaga kreatywnego podejścia do sprawy, jeśli mamy duży budżet, wtedy warto udać się do osoby, która zajmuje się tym zawodowo. Jeśli budżet na logo mamy ograniczony, wtedy warto chociaż skonsultować się z dobrym grafikiem, by podpowiedział nam czy nasz projekt jest dobrze wykonany. Nie należy się bać, że projektant wykona logo, które nie będzie nam się podobało oraz nie będzie odpowiadało naszym wymaganiom. Grafik jest osobą, z którą należy współpracować i przedstawić swoją wizję. Następne etapy to wspólne dyskusje nad projektem i wdrażanie poprawek. Nie każdy grafik jest drogi, dlatego też warto poszukać możliwości i zasięgnąć opinii osób, które wcześniej robiły już loga dla swoich firm. Cena nie zawsze jest adekwatna do umiejętności i należy o tym pamiętać.
KORZYSTANIE Z LOGA I JEGO OCHRONA
W momencie, w którym uda Ci się stworzyć już idealne logo Twojej firmy, wtedy należy sprawdzić czy możemy nasze logo zastrzec przed używaniem przez inne firmy. Należy złożyć wniosek o znak towarowy w odpowiednim miejscu w Urzędzie Miasta.
Po załatwieniu spraw formalnych i uzyskania wyłączności można spokojnie umieszczać nasze logo na wizytówkach, papierze firmowym, broszurach, a także prezentacjach. Również witryna internetowa jest świetnym miejscem na umieszczenie loga. W ten sposób zbudujesz wartościowy wizerunek swojej firmy.
Jak widać tworzenie loga wcale nie jest skomplikowaną sprawą, należy jednak pamiętać o kilku ważnych sprawach. Podstawą jest, by pamiętać o tym, że logo jest czymś z czym klient oraz inne firmy z branży będą kojarzyły Twoją firmę i bardzo ważne jest by przekazywało ono podstawowe wartości firmy.