Shadow

7 wskazówek jak stworzyć swój własny kurs online

Kursy on-line stały się w ostatnim czasie bardzo popularną formą przekazywania wiedzy. Taki kurs jest znacznie bardziej efektywny niż książka o tej samej tematyce. Gdy jesteś ekspertem w jakiejś dziedzinie to stworzenie takiego kursu jest świetnym narzędziem do przekazania swojej wiedzy innym osobom. Stworzenie takiego kursu może być świetnym sposobem na uzyskanie dochodu pasywnego, który będzie niezależny od włożonej pracy w rozwój swojego biznesu. Podzielę się z Wami kilkoma wskazówkami jak stworzyć swój własny kurs on-line. Przygotowałam 7 wskazówek, z którymi będziecie w stanie opracować swój własny plan działania, by zrobić pierwszy kurs.

  1. Ustal cel

Zanim zaczniesz tworzyć już w głowie pierwsze projekty kursu, warto się zastanowić co chcemy osiągnąć przez tworzenie tego rodzaju kursu. Sam cel może być różny, w zależności od branży, którą się zajmujesz. Jeśli biznes, który prowadzisz jest oparty na konsultacjach, wtedy przez stworzenie takie kursu możesz zyskać więcej czasu na rozwijanie biznesu, a nie pracę u podstaw z klientem, którą już zawrzesz w kursie. Kurs nie będzie spersonalizowany, ale klient będzie mógł pewne aspekty wyjaśnić z Tobą po kursie, by uzupełnić swoją wiedzę. Motywem może być także zarobek, szczególnie, gdy jesteś ekspertem w bardziej niszowej branży. Na kursach on-line można naprawdę sporo zarobić. Dodatkowo można promować je niskim nakładem kosztów własnych np. w mediach społecznościowych lub na własnej stronie internetowej. W ten sposób poprawiasz także wizerunek swojej marki i pokazujesz potencjalnym klientom, że wciąż się rozwijasz.

  1. Własna społeczność

Zanim zdecydujesz się na tworzenie kursu, warto zbudować społeczność, która będzie zainteresowana takim kursem. Głównie dlatego, że dzięki temu zobaczysz na czym zależy ludziom najbardziej i który aspekt Twoich usług wywołuje największe zainteresowanie. Na swojej własnej społeczności możesz w łatwy sposób sprawdzić jaka forma przekazu wzbudza u nich największe zainteresowanie. Dlatego zanim podejmiesz decyzję o rodzaju kursu, przeprowadź wśród swojej społeczności webinary albo live na facebooku, a także ciekawy pdf może okazać się strzałem w dziesiątkę. W ten sposób odkryjesz co zaciekawi ich najbardziej. Społeczność najłatwiej zbudować na facebooku lub instagramie.

  1. Rodzaje kursów

Badania na własnej społeczności pomogą znaleźć odpowiedni kurs on-line, który pozwoli Ci na zarobienie pieniędzy. Kurs on-line może mieć kilka różnych form. Podzielmy rodzaje najpierw według możliwości dostawy. Kurs można dostarczać za pomocą e-maili, w ten sposób najłatwiej będzie trafić do osoby. Jednak e-mail może przekierowywać do kursu na stronie, może być w formie linku do PDF-ów z lekcjami, jak i linkiem do wideo lub audio kursów. Ciekawym rozwiązaniem jest  stworzenie specjalnej platformy chronionej hasłem gdzie umieszczasz kurs w wybranej przez siebie formie. Kurs wideo może być także połączeniem kilku metod. Najważniejsze jest by był efektywny i dobrze przyjęty przez Twoją społeczność.

  1. Najważniejsze elementy podczas tworzenia kursu

Myślę, że często pojawia się w głowie pytanie co jest ważniejsze: wiedza o tym jak zrobić kurs czy sam pomysł na kurs? Odpowiedź jest tutaj tylko jedna, najpierw potrzebny jest pomysł, jeśli mamy pomysł to bez problemu dowiemy się w jaki sposób taki kurs zrobić. Kolejnym ważnym aspektem jest to, że czasem rezygnujemy z tworzenia kursu dla swojej społeczności, ponieważ nie czujemy się w tej dziedzinie ekspertami. Myślę, że warto w takim momencie uzmysłowić sobie, ze nigdy nie uda nam się zdobyć pełnej wiedzy i nigdy też nie będziemy gotowi na 100% , by stworzyć taki kurs. Nawet najwięksi eksperci wciąż się uczą i poszerzają swoją wiedzę, ale to nie dyskwalifikuje nas przed zrobieniem wartościowego kursu, który może pomóc innym osobom.

  1.  Tworzenie kursu

Zanim zaczniemy tworzyć projekt takiego kursu należy pamiętać, że trzeba spojrzeć na wszystko oczami klienta. Podstawą jest żeby zastanowić się co odbiorca chciałby znaleźć w takim kursie i jak techniczne wykonanie kursu pozwoli mu wyciągnąć z niego jak najwięcej. Podczas tworzenia kursu należy wyznaczać sobie dwa punkty. Klient przychodzi do nas ponieważ chce zdobyć wiedzę i jest punkcie pierwszym, a dzięki naszemu kursowi, gdzie znaleźć się w punkcie drugim i potrzebna jest mu pomoc. Trzeba więc określić oba punkty i znaleźć najkrótszą drogę pomiędzy nimi, a także przewidzieć jakie przeszkody mogą pojawić się na tej drodze.

  1. Błędy innych pomogą Ci uniknąć błędów własnych

Warto także poszukać informacji na blogach u osób, które taki kurs już stworzyły. Bardzo często dzielą się tam swoimi perypetiami i dzięki temu chociaż część błędów uda nam się wyelminować na starcie.

  1. Zanim zrezygnujesz 

Czasem jest tak, że sam pomysł stworzenia kursu wydaje się być świetnym pomysłem, jednak gdy siadamy do tworzenia projektu mamy poczucie, że wiedzy jest bardzo dużo i nie damy rady. Moim zdaniem warto wtedy poświęcić dzień na ułożenie sobie informacji w głowie i tworzenie małych kroków. Warto szukać informacji w sieci, ponieważ tam znajdziemy dużo wiedzy. Nie poddawaj się, pamiętaj, że chcieć to znaczy móc!

Przeczytaj także