Zakupienie mieszkania to decyzja, która powinna być dokładnie przemyślana. Spora kwota oraz nierzadko zobowiązanie kredytowe na kilkadziesiąt lat to duże ryzyko, więc warto je zminimalizować. Przedstawiamy 4 najważniejsze filary bezpiecznego zakupu mieszkania.
1.Stan prawny nieruchomości
Przede wszystkim powinno się sprawdzić stan prawny danej nieruchomości – to w szczególności ważne w przypadku mieszkań z rynku wtórnego. Najważniejszym dokumentem będzie księga wieczysta nieruchomości albo też dokumenty dostępne w spółdzielni, gdy jest to spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.
Księgi wieczyste można sprawdzić przez internet, wystarczy posiadać numer lokalu. Warto przede wszystkim zwrócić uwagę na działy trzeci i czwarty, w których znajdują się informacje dotyczące hipoteki czy też służebności na rzecz osób trzecich. Gdy chce się kupić nieruchomość z zapisami, warto skonsultować się ze specjalistami w dziedzinie prawa, którzy doradzą odpowiednie rozwiązania.
2.Deweloper
Jeżeli kupujesz mieszkanie od dewelopera, w takim przypadku również warto go prześwietlić. Można znaleźć dużo informacji w sieci, czy na przykład dany deweloper w Warszawie jest godny zaufania. Także powinien on przedstawić odpowiednie dokumenty uwierzytelniające, które będą wskazywały także na aktualny stan firmy deweloperskiej, czy posiada aktualny wypis z księgi wieczystej dla danej inwestycji i prawomocne pozwolenie na budowę.
3.Stan techniczny nieruchomości
Nie tylko stan prawny jest istotny, ale również należy zwrócić uwagę na stan techniczny budynku i mieszkania. W przeciwnym przypadku, gdy nie będzie on odpowiadał umowie, kupujący może odmówić odbioru i tym samym deweloper będzie musiał wykonać odpowiednie poprawki. Niestety, sprawa nie jest taka prosta w przypadku nieruchomości z rynku wtórnego. Można skorzystać z usług specjalistów zajmujących się odbiorem mieszkań – to niewysoki koszt.
4.Inne formalności
Aby zakup mieszkania był bezpieczny, warto też zwrócić uwagę na: jego zadłużenie w spółdzielni dla mieszkań z drugiej ręki, ponieważ przechodzi ono na nowego właściciela, osoby zameldowane w mieszkaniu – czy nie są to osoby trzecie – sprzedający powinien dostarczyć odpowiednie zaświadczenie z urzędu.