Rozpoczęcie własnej działalności na pewno nie jest dla każdego. Potrzebne są silne nerwy i świadomość tego, że może nam się zarówno wszystko udać, jak także możemy ponieść zupełną klęskę. Własna firma to dużo stresu, ale także dużo satysfakcji. Na pewno dużym plusem na sam start jest posiadanie doświadczenia w prowadzeniu firmy. Nie mniej jednak nawet początkująca osoba, która nie ma doświadczenia ma szansę rozwinąć dobrze prosperujący biznes.
1. Cechy przedsiębiorcy.
Każdy z nas ma cechy dominujące. Część cech, które posiadają dają nam możliwości na starcie przy prowadzeniu biznesu. Bardzo ważna jest przedsiębiorczość , wytrwałość w dążeniu do celu oraz odporność psychiczna. Jeśli nie masz tych cech to warto najpierw nad nimi popracować, a dopiero później zająć się otwieraniem biznesu
2. Opracować pomysł
Podstawą biznesu jest dobry pomysł. Od pomysłu zaczyna się tworzyć całą koncepcję firmy oraz jej funkcjonowanie. Firma powinna wiązać się ze znaną nam tematyką, w której mamy doświadczenie.
3. Test wiarygodności
Jeśli mamy już pomysł to warto przeprowadzić wywiad w okolicy, gdzie chcemy otworzyć firmę. Ważne jest by okoliczni ludzie byli zainteresowani naszym produktem, a jednocześnie w okolicy nie było zbyt dużo firm, które zajmują się czymś podobnym.
4. Biznes plan
Biznes plan jest podstawą, ponieważ dzięki niemu możemy opracować strategię i ustalić co jest dla nas ważne. Biznes plan jest także ważny jeśli szukamy inwestorów, ponieważ na jego podstawie możemy przedstawić całą koncepcję biznesu. Biznes plan powinien zawierać krótkie streszczenie o firmie, opis usługi i produktu. Istotna jest także prognoza finansowa i koszt operacji.
5. Określenie kosztów
Obliczenie kosztów powinno stworzyć się na podstawie dodatkowych badań i sprawdzić standardowe wydatki w ramach branży. Jest to bardzo ważny element dla inwestorów.
6. Stworzenie budżetu.
Budżet można opracować także w oparciu o stworzenie planu marketingowego. Ważne jest, że pieniądze przeznaczone na projekt i jego rozwinięcie są ważne. Istotne jest także by poszukać dodatkowych finansów, nie tylko w postaci inwestorów ale także w postaci różnego rodzaju do finansowań.
7. Inwestor
Na rynku można spotkać wielu inwestorów, w przypadku rozwijającego się biznesu bardzo ważne jest by znaleźć inwestora, z pomocą którego będzie można rozwijać pasję do pomysłu na biznes. Nawet jeśli mamy odpowiednie środki, to doświadczenie i wiedza inwestora może okazać się nieoceniona. Istotne jest by słuchać tego co ma do powiedzenia inwestor. Często mają trafne sugestie, które mogą pomóc w rozwoju.
8. System wsparcia.
Rodzina, jeśli masz wokół siebie bliskich ludzi to warto jest dzielić się z nimi swoimi troskami i pomysłami w sprawie biznesu. Biznes nie jest sprawą, która dotyczy tylko Ciebie, ale dotknie to całą rodzinę, zarówno finansowo, jak i emocjonalnie. Ważne jest także by prosić o pomoc i radę swoją rodzinę.
9. Struktura prawna i nazwa firmy
Podstawą jest ustalenie formy prawnej. Najbardziej popularna jest firma jednoosobowa, spółka cywilna, spółka z ograniczona odpowiedzialnością czy korporacja. Ważne jest by dobrać ją odpowiednio do siebie. Kolejna sprawą jest wybranie odpowiedniej nazwy. Firmę należy zarejestrować u urzędnika powiatowego. Ważne jest by była ona także doprowadzona formalnie na poziom państwowy, jak i federalny.
10. Ustalenie zobowiązań podatkowych
11. Ustalenie zezwoleń oraz licencji
Warto znaleźć listę zezwoleń oraz potrzebnych licencji zarówno tych państwowych, jak i tych dotyczących województwa.
12. Szkolenia
Warto poszukać różnego rodzaju szkoleń i pomocy. Szkolenia z zakresu marketingu są często darmowe i z ich pomocą możemy dowiedzieć się w jaki sposób rozwijać nasz biznes od podstaw oraz stworzyć dobry biznes plan.
13. Ubezpieczenie
Ważnym elementem jest także wykupienie odpowiedniego ubezpieczenia dla firmy. Rodzaj ubezpieczenia jest uzależniony od rodzaju działalności.
14. Lokalizacja firmy
Zanim zdecydujemy się na konkretną lokalizację warto jest przeprowadzić wywiad w środowisku i przeprowadzić ankietę z ludźmi czy w okolicy, gdzie chcemy otworzyć firmę jest zapotrzebowanie na nasz produkt i czy ludzie są zainteresowani tym co chcemy sprzedać.
15. Produkt i usługi, szybka obsługa
Nowa firma daje możliwość by pokazać jak szybko prosperuje i ważne jest by produkt lub świadczoną usługę szybko wprowadzić na rynek po otwarciu firmy.