Shadow

Jak zdrowo gotować dania na parze?

food-712665_960_720

Gotowanie na parze należy do jednego z najbardziej zdrowych sposobów przygotowywania posiłków. Znaczna część z nas nie lubi jednak wybierać tej formy, ponieważ uważa, że takie jedzenie jest po prostu niesmaczne. Czy dzięki gotowaniu na parze może więc postać coś co zadowoli nasze podniebienie?

Pewnie wiecie o tym, że podczas tradycyjnego gotowania znaczna większość składników odżywczych przenika do wody, którą później wylewamy. Gotując na parze zatrzymujemy praktycznie wszystkie witaminy i minerały. Nie należy solić, chyba że minimalnie ani dodawać tłuszczu. Ciekawostką jest fakt, że sama para wydobywa zawartą w produkcie sól. Walczysz z otyłością lub masz za wysoki cholesterol? W takim wypadku nawet jeżeli kochasz tłuste potrawy najkorzystniej zrobi Ci przejście na bardziej zdrowy tryb życia. Wszystko jest kwestią przyzwyczajenia, także ani się obejrzysz jak posmakuje Ci Twoja nowa kuchnia!

Niewątpliwym plusem takiego przyrządzania potraw jest to, iż idealnie zachowują one swój piękny kolor i zyskują dodatkowy smak i cudowny aromat. A co najważniejsze – są dla nas zdrowe. Warzywa stają się sprężyste, ponieważ nie pochłaniają wody, a z kolei para nie doprowadza do ich wysychania. Kolejną zaletą jest to, że zaoszczędzamy sporo czasu, ponieważ nie ma potrzeby mieszania albo obracania naszych produktów. Jedyne co trzeba mieć na uwadze, to pilnowanie odpowiedniego stanu wody.

Co można gotować na parze?

Idealnie są wpasowane w tą technikę gotowania praktycznie wszystkie warzywa, nawet liściaste! Ponad to ryby (najlepiej przed skropić je sokiem z cytryny), chude mięso oraz ryż i wszelkiego rodzaju kasza. Dwie pierwsze wymienione pozycje stają się lekkostrawne, a zarazem wykwintne. Pamiętajmy, że nasze produkty powinny być pokrojone w miarę równe kawałki. Warzywa natomiast muszą być mało rozdrobnione, ponieważ każde krojenie stanowi ryzyko utraty cennych witamin. Nawet w gotowaniu na parze należy co jakiś czas sprawdzać czy nasze danie już jest gotowe po to, aby nic nie rozgotować.

Jak przyprawić produkty gotowane na parze?

Jak już wcześniej wspomnieliśmy – nie solimy przed gotowaniem, ponieważ bardzo łatwo przesolić. Nie ma co żałować ziół! Zarówno suszonych jak i świeżych. Jeżeli chcesz wzmocnić smak, to do wody możesz wrzucić kostkę bulionową. A w przypadku gotowania ryby na specjalną okazję – zmieszać wodę z białym wytrawnym winem w proporcji „pół na pół”.

W czym najlepiej gotować?

Z całą pewnością jest to coraz bardziej modna technika gotowania o czym świadczy fakt, że w sklepach jest duży wybór nowoczesnych sprzętów, dzięki którym lepiej przyrządza się produkty. Dla początkujących wystarczy garnek i metalowa wkładka, która posiada regulowaną średnicę. Sprzedawcy oferują specjalne trzyczęściowe garnki, w których jest dołączony specjalny zestaw pokrywek. Jeśli jesteś pewny co do tego, że będziesz preferował taką metodę gotowania, to super opcją jest zakup parowaru. Jest to urządzenie kilkupoziomowe, na którym można już stworzyć cały obiad. Ma wbudowany także programator dzięki któremu bez problemu stała się czas włączenia urządzenia. Do łask wróciły też kombiwary, szybkowary oraz kuchenki mikrofalowe z opcją gotowania na parze.

Czy nie warto zmieniać naszego życia na zdrowsze? Szczególnie, że żyjemy w czasach, w których tempo jest dość szybkie, mamy całą masę stresów związanych ze sprawami prywatnymi i zawodowymi. A do tego dochodzą inne szkodliwe czynniki, które negatywnie odbijają się na naszym samopoczuciu. Może właśnie z tego powodu czas zacząć dbać o to co najcenniejsze, czyli o zdrowie.

Przeczytaj także

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.