Shadow

Jak skutecznie uśpić dziecko?

Jeśli układanie do snu malucha przypomina walkę z wiatrakami, a na samą myśl o zbliżającym się wieczorze czujesz gęsią skórkę, to ten artykuł jest dla Ciebie. Oto kilka rad, jak szybko i bez płaczu położyć spać dziecko.

W wielu domach wieczory po całym dniu spędzonym w pracy, przedszkolu, czy żłobku dalekie są od słodkiej idylli. Zamiast miłej atmosfery sprzyjającej odpoczynkowi i relaksowi, pojawia się płacz, rozdrażnienie i totalne zmęczenie. Tak sytuacja daje się we znaki i dzieciom i rodzicom. Dlatego jak najszybciej warto zacząć uczyć maluchy umiejętności zasypiania.

Stały rytm dnia

To, jak będzie wyglądał wieczór w dużej mierze zależy od przebiegu całego dnia. Dzieci lubią rutynę i spokój. Już najmniejsze dzieci, czyli w wieku 6-8 tygodni można zacząć przyzwyczajać do określonej pory posiłków, drzemek, spaceru. Pora snu również powinna być zasygnalizowana określonymi czynnościami, które będą się dziecku kojarzyły ze snem: kąpielą, wieczornym masaże, kołysanką. Jeśli tylko możesz, staraj się w ciągu dnia przebywać z dzieckiem. Bliskość mamy lub taty sprawia, że dzieci są spokojniejsze. Jeśli potrzebujesz zrobić coś w domu, wyjść po zakupy, czy mieć wolne ręce, warto skorzystać z chusty do noszenia dzieci. W ten sposób masz dziecko zawsze przy sobie i nie denerwujesz się rosnącymi zaległościami. Chusta do noszenie przydaje się szczególnie w trudniejszych okresach, gdy dzieci z reguły są bardziej płaczliwe, czyli w czasie choroby, kolek, skoków rozwojowych, ząbkowania.

Wyciszenie

Spokój w domu, przyciemnione światło, wyłączony telewizor i wyciszony telefon, to niezbędne minimum, by dziecko mogło spokojnie przejść do stanu, kiedy będzie mogło usnąć. Czasami rodzice specjalnie starają się „wybawić” maluchy przed snem, sądząc, że kiedy będą zmęczone szybciej usną. Efekt jest często odwrotny. Zbytnie pobudzenie i zmęczenie sprawiają, że dziecko staje się jeszcze bardziej drażliwe i niespokojne. Oczywiście spacer, zabawa są niezbędne, by dać ujście niespożytej wprost energii, ale potem powinien być czas na spokojną aktywność: czytanie, rozmowę, oglądanie obrazków. Nie jest dobrym pomysłem oglądanie telewizji przed snem. Nawet z pozoru łagodne bajki mają duży wpływ na dzieci, które jeszcze we śnie przeżywają obrazy, dźwięki z filmów i często wybudzają się lub płaczą w nocy odreagowując emocje.

Estetyka

Świeża piżamka, porządek w pokoju,  brak porozrzucanych zabawek i ogólny ład również wprowadzają spokój i ułatwiają zasypianie. Nie wszystkie dzieci mają od początku swój pokój, więc jeśli łóżeczko znajduje się w sypialni rodziców, czy stoi w innym używanym przez wszystkich pokoju, to tym bardziej należy zadbać, by w bezpośrednim sąsiedztwie łóżeczka nie było zbyt wielu przedmiotów. Dla jakości snu ważna jest też temperatura w pokoju. Do spania nie powinno być zbyt ciepło. Do ubrania wystarczy lekka piżamka, do przykrycia kołderka lub kocyk. Materac nie powinien być zbyt miękki, bo ten jest niezdrowy dla kręgosłupa, za twardy będzie niewygodny.

Nocny wypoczynek dziecka, niejednokrotnie spędza sen z powiek rodzicom. Nawet jeśli wydaje ci się, że nieprzespane noce nigdy się nie skończą, mamy dobrą wiadomość. Każdy maluch kiedyś uczy się spać i zasypiać bez pomocy mamy lub taty. Jedne dzieci opanowują tę sztukę wcześniej, inne później. Rodzicom pozostaje uzbroić się w cierpliwość i każdą wolną chwilę wykorzystywać na własny odpoczynek i relaks.

Przeczytaj także

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.