Szukanie inwestorów na samym początku biznesu jest bardzo trudną sprawą. Są osoby, które porównują to do pola bitwy, gdzie wygrywa ten, który zaoferuje coś najciekawszego.
Osoba decydująca o tym, czy Twoja firma warta jest zainteresowania wymaga bardzo dobrze przemyślanego planu, który zawiera szczegółowe informacje, które dotyczą Twojej firmy, jej możliwego potencjału wzrostu czy też rynku docelowego. Istnieje jednak kilka sprawdzonych sposobów na to, jak zainteresować sobą potencjalnych inwestorów. Oto one:
1) Pokaż inwestorom, że pomysł jest niskiego ryzyka
Pewien przedsiębiorca stwierdził, że wzorzec podwyższenia kapitału wzrósł z upływem czasu, podczas gdy koszty rozwoju znacząco spadły. Każdy inwestor musi spojrzeć bardzo realistycznie na model biznesowy i dokładnie dopasować go do panującego rynku. Inwestor sprawdza czy podczas układania biznes planu wzięto pod uwagę wszystkie możliwe elementy oraz czy został on stworzony ze zrozumieniem panującej w danym momencie ekonomii, a także czy odnosi się do wartości życia i kosztu pozyskiwania klientów. Dla inwestora liczy się wzrost finansów, nie rozwój samego produktu.
2) Sprzedaj je w swoim zespole
Zespół to najważniejsi ludzie, którzy mają pomóc nam w realizowaniu projektu naszej firmy. Inwestorzy zwracają bardzo dużą uwagę czy ludzie, których mają wspierać potrafią kreatywnie myśleć i posiadają wiele pomysłów na ulepszenie swojego pomysłu. Istotne jest, by zatrudniać zespół, który inspiruje do opracowania solidnego produktu i z daleka widać w nim potencjał. Ważne jest, by cały zespół w 100% podzielał entuzjazm korzystania z tego produktu. Przydatnym elementem mogą okazać się kontakty, które posiadają ludzie z naszego zespołu.
3) Utwórz linię, która wyświetla propozycję wartości
Wielu przedsiębiorców na co dzień obraca się pośród ludzi, którzy tworzą bardzo innowacyjne koncepcje i dlatego też bardzo trudno jest znaleźć pomysł, który idealnie chwyta za wyobraźnię inwestorów. Ważne jest jednak by skupić wizję firmy na wyraźnej korzyści, która może być atrakcyjna dla inwestora. Bardzo istotne jest by znaleźć odpowiedzi dla inwestora na różnego rodzaju pytania zaczynające się od „dlaczego?” . W ten sposób jesteśmy w stanie przedstawić sensowną wizję, która może nakręcić inwestora do działania. Wizja ma być tym co ma prowadzić firmę, jej zatrudnienie, rozwój oraz nabywanie klientów.
4) Plan dystrybucji
Istotne jest posiadanie planu oraz początkowej trakcji dystrybucji czy też usług. Czasem nie należy to do najprzyjemniejszych momentów, jednak jest niezbędne, by móc biznes otworzyć. Przedsiębiorca musi być świadomy tego jak chce dotrzeć do swojego klienta oraz co właściwie chce mu sprzedać. Czasem warto uruchomić kilka scenariuszy testowych, tak aby zrozumieć jak działa dystrybucja i popyt na nasz produkt. Warto zainteresować się także wstępnym ustaleniem partnerów lub sprawdzić kontrakty zablokowane, by sprawdzić czy pomysł ma szansę wypalić. Dobrym sposobem jest zaczęcie budowania kanału sprzedaży, a następnie budowania produktu od tyłu. Warto zadać sobie pytanie, gdzie chcemy sprzedać swój produkt i następnie skonstruować nasz produkt pod konkretny rynek.
5) Załóż inwestowanie finansów w odpowiedniej kolejności
Właściciel firmy może nawiązywać kontakt z bankierem i księgowym, aby mieć jasne zrozumienie tego w jakim miejscu finansowym znajduje się firma. Bardzo dobrym rozwiązaniem może okazać się korzystanie z platformy, która ma głęboką intergrację z bankami, daje możliwość właścicielom w szybki sposób ocenić wiarygodność firmy.
6) Nie oddawaj zbyt dużo swojego kapitału w zbyt szybkim czasie.
Większość inwestorów szuka kapitału własnego w swojej firmie w zamian za wykonywane przez nich inwestycje. Czasem mówi się o tym, że z powodu dużego wpływu finansowego inwestora właściciel ma niewiele do powiedzenia, jest to nieprawdziwe. Właściciel zawsze powinien trzymać rękę na pulsie i iść w stronę wyznaczonej początkowo przez siebie wizji.