Budowanie renomy marki jest bardzo ważnym elementem podczas tworzenia całego naszego biznesu. Poprzez zastosowanie pewnych wzorców tworzymy odpowiednią tożsamość naszego biznesu i jego wartość oraz pozycję na rynku.
Dużą pomocą dla wielu biznesów okazały się platformy interaktywne. Budowanie marki zajmuje zasadniczo dużo czasu i zasobów nie tylko finansowych, ale także intelektualnych. Istnieje kilka sprawdzonych sposobów na zbudowanie marki.
Bardzo powszechne jest przekonanie, że tworzenie marki dotyczy komunikacji i eksponowania marki. Ten proces odbywa się głównie w odniesieniu do konsumentów. Nasza marka powinna być zbudowana na tym, co konsumenci znają, czują, a także doświadczają na co dzień. Marki można podzielić na 3 podstawowe typy.
Marka usług jest to marka oparta na wiedzy, kulturze i doświadczeniu, jakie może dać usługa dostarczana z agencji, firmy lub pojedynczej osoby.
Kolejnym typem jest marka detaliczna. Opiera się ona na mieszance produktów i doświadczenia usług.
Ostatnią jest marka produktów. Opiera się ona na doświadczeniu, który ma określony punkt.
1) Zdefiniowanie swojej marki
Jest to pierwszy etap budowania marki. To właśnie dzięki niemu reszta będzie w stanie odbierać odpowiednio to, co chce się przekazać. Ten etap ostatecznie decyduje o tym jaka jest prawdziwa nasza marka. Podstawą jest utworzenie listy kontrolnej swoich podstawowych atutów. Warto budować ją na podstawie umiejętności oraz wiedzy, którą posiadasz, bo to właśnie te aspekty mogą stać się tym, co wyróżni nas na tle konkurentów. Wartości, które chcemy promować powinny pokazać, że przyczyniamy się do ochrony środowiska, społeczeństwa i dobrego samopoczucia konsumentów.
2) Cechy odróżniające naszą markę
Zanim będziesz budował swoją markę – bardzo ważne jest, by poświęcić trochę czasu na zastanowienie się, co może ją odróżniać od innych podobnych firm i wyróżnić na tle konkurentów. Podstawą jest znalezienie odpowiedniej zalety, która będzie zrozumiała dla większości konsumentów. Nie tylko kolory loga oraz powierzchniowe elementy mają znaczenie.
3) Budowanie i odsłonięcie marki
Samo zbudowanie marki nie jest dużym problemem, ani niczym szczególnym. Wymaga to jednak czasu i dużej spójności. Przez cały okres budowania swojej marki oraz później -ważna jest konsekwencja w wyznawanych wartościach i umiejętnościach. Do budowania marki bardzo dobrym narzędziem mogą okazać się blogi, fora, a nawet social media.
Ważnym elementem może okazać się także osobowości marki, to co ludzie o niej wiedzą, mówią, a także myślą. To właśnie te elementy dają możliwość identyfikowania się z Twoją marką. Jeśli Twoje działania będą konsekwentne – stworzenie odpowiedniego obrazu nie będzie dużym problemem.
4) Personalizacja marki
By odnieść pożądany sukces bardzo ważne jest, by nasza marka została spersonalizowana. Dużym plusem może okazać się pozwolenie konsumentom na zobaczenie i doświadczenie osobowości firmy. Na markę powinniśmy spoglądać jak na coś, co konsument chce utożsamić ze sobą, tak samo jak ze swoim ulubionym telefonem lub innym gadżetem.
Zaangażowanie w budowanie marki, daje zachętę dla klientów, by wzmocnić ich zaangażowanie w wartość marki, tak by sami mogli czuć się właścicielami. Spersonalizowanie marki daje konsumentom powód do uczestnictwa i zaangażowania w markę przez całe życie.
5) Przejrzyj swoją markę
Należy pamiętać o tym, że raz zbudowany obraz marki jest wciąż dynamiczny i powinien pod pewnymi względami dopasować się do dynamiki rynku. W zależności od strategii Twoja marka może zostać uśpiona lub wzrośnie jej pozycja na rynku.
Najlepszym sposobem na podniesienie wartości naszej marki, jest sprawdzanie działań i systematyczna ocena Twoich sukcesów za pomocą odpowiednich wskaźników, jak poziom świadomości marki, czy też poziom zaangażowania. Regularne przeglądy dają możliwość wykorzystania nowych możliwości, jednocześnie zachowując swoje zobowiązania i pierwotne wartości wizji swojej marki i strategii.
Podstawą przy tworzeniu marki jest zbudowanie jej odpowiedniej definicji oraz odpowiednia prezentacja. Istotnym elementem jest zbudowanie strategii brandingowych i sposób wdrażania. Warto nakierować swoją strategię w taki sposób, by zwiększała ona wartość Twoich klientów i pomagała im wytworzyć dobre wrażenie o Twojej firmie.