Shadow

Ruchowe zabawy dla dzieci w wieku przedszkolnym

ruch

Mówiąc o prawidłowym rozwoju kilkuletniego dziecka, nie sposób pominąć kwestii ogromnej roli, jaką pełnią w tymże rozwoju różnego rodzaju ćwiczenia i zabawy ruchowe. Okres wczesnoprzedszkolny jest szczególnie znaczący dla kształtowania motoryczności trzy- i czterolatków…

Ruch pobudza fizyczny i psychiczny rozwój młodego organizmu, a także pozwala dziecku nabywać zdolności adaptacyjnych, dzięki czemu potrafi ono dobrze znosić zmienne warunki zewnętrzne (jak choćby zmianę klimatu) i wykształcić także swego rodzaju tolerancję i odporność na różne czynniki społeczne (chodzi tu np. o sytuacje stresujące dla dziecka). Tak zwana motoryka mała jest niezbędna między innymi do rozwoju intelektualnego, nauki mówienia, pisania i czytania. Motoryka duża natomiast, czyli umiejętność panowania nad ciałem, koordynacji ruchów etc. wpływa bezpośrednio na wiele niezbędnych w życiu dziecka zdolności (koncentracja uwagi, integracja sensoryczna, właściwa percepcja – synteza i analiza itp.). Od najmłodszych lat zatem trzeba dbać o dostarczanie maluchom stymulacji do prawidłowego rozwoju, poprzez proponowanie im ćwiczeń fizycznych i różnego rodzaju zabaw ruchowych. Oto kilka przykładów do wykorzystania w domu lub w grupie przedszkolnej…

  • Jedną z prostszych, a zarazem bardzo rozwojowych zabaw dla dzieci, jest zabawa w dmuchanie piórka. Zadaniem malucha jest poruszanie piórkiem (utrzymywanie go w powietrzu) bez użycia rączek, tylko za pomocą dmuchania. To zarazem ćwiczenie logopedyczne, jak i trening koordynacyjny, a do tego świetna, wciągająca zabawa, która na pewno się dziecku spodoba.
  • Chodzenie po śladach, to kolejna prosta i rozwijająca zabawa dla dzieci, którą najlepiej zaproponować maluchowi w plenerze, w naturalnych warunkach (na przykład na plaży), gdzie łatwo ją przeprowadzić. Zadaniem dziecka jest tutaj precyzyjne pokonanie określonego dystansu, przy wykorzystaniu śladów stóp na piasku, które właśnie pozostawił rodzic lub linii narysowanej na piasku patykiem. Zabawa może mieć różne stopnie trudności w zależności od wieku i sprawności dziecka. Za każdym razem zadanie może być trochę inne, więc maluch szybko się nie znudzi.
  • Opowieści ruchowe – zabawa polegająca na tym, by dziecko pokazało na przykład to, co robiło rano – że jadło śniadanie, myło ząbki, ubierało się etc. W przypadku młodszych dzieci można prosić je o pokazanie – jak się myje ząbki, jak się je zupkę itd. Dzieci starsze mogą same prowadzić narrację takiej ruchowej opowieści, młodsze mogą tylko odwzorowywać wybrane czynności.
  • Ćwiczenia fizyczne w formie atrakcyjnej zabawy dziecięcej, czyli na przykład wykonywanie przysiadów czy bieganie, ale „opakowane” w ciekawą formę (m.in. rywalizacji). Na hasło „sufit” dzieci stoją z uniesionymi w górę rączkami, na polecenie „podłoga” robią przysiad podparty. Na słowa „kwiatki rosną” maluchy powoli podnoszą się, na polecenie „kwiatki więdną” – tak samo powoli siadają na podłodze. Podczas zabawy w grupie świetnie sprawdza się także aktywność typu „kto pierwszy dobiegnie do…” i tu padają za każdym razem różne miejsca docelowe, by zabawa miała element zaskoczenia, a ćwiczenie zmusiło dzieci do koncentracji uwagi przy jednoczesnej aktywności fizycznej.
  • Chodzimy jak… słoń, bocian, jak ktoś wesoły, zmęczony, jak po kałużach, po piasku etc. Nauczyciel lub rodzic wydaje kolejne polecenia i wszyscy starają się zilustrować sposób chodzenia. Zabawa zapewnia ruch, a także rozwija wyobraźnię i kreatywność dzieci. Ma w zasadzie nieskończenie wiele wariantów i łatwo ją przeprowadzić w dowolnych warunkach – w domu, przedszkolu, na placu zabaw, na spacerze, gdziekolwiek…
  • Naśladowanie czynności ruchowych. To zabawa, podczas której dzieci powtarzają jakąś aktywność (np. skakanie na jednej nodze) zadaną przez rodzica, nauczyciela lub inne dziecko oraz same wymyślają czynności, które inni uczestnicy zabawy muszą naśladować. Dziecko musi się wykazać z jednej strony sprawnością fizyczną, precyzją i spostrzegawczością, gdy samo naśladuje, z drugiej zaś – gdy samo wymyśla coś do naśladowania – ćwiczy własną inwencję.

To tylko kilka propozycji, bazujących na ruchu, zabaw dla dzieci spośród bardzo wielu możliwości i nieskończonej liczby wariantów tych aktywności. Każdą z zabaw można bowiem modyfikować, rozwijać, uatrakcyjniać poprzez dodawanie elementów rywalizacji, nagrody, humoru, interakcji itp. Nie potrzeba tu wielu inwestycji. Dobra i rozwojowa zabawa ruchowa nie wymaga żadnych nakładów finansowych ani sprzętowych. Można z powodzeniem wykorzystywać to, co akurat mamy pod ręką. Ogranicza nas jedynie nasza wyobraźnia.

Przeczytaj także

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *